Turorientering fra Stortjernet i Rudsbygd (06.08.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Tjernshaugen (598m) 06.08.2012
Vestre Tjernshaugen (582m) 06.08.2012

Kveldstur sammen med Hans Thorvald. Kjørte fra Nygaard etter fjøsstellet til Jørstadhøgda og Svarttjernsvegen til Stortjernet. Parkerte rett før vi kom til Stortjernet og gikk først opp på Tjernshaugen, og deretter forbi bilen igjen og opp på toppunktet på motsatt side av veien, som jeg har valgt å kalle Vestre Tjernshaugen. To totalt ubetydelige toppunkt som vi brukte GPS for å finne toppene av. Fra siste toppunkt tok vi så de 10 postene som var satt ut herfra og til Nyhus. På grunn av at vi var sent ute kjørte vi bil innover Svarttjernsveien, helt til noen hundre meter fra Nyhus, der veien gikk over til å bli en dårlig traktorvei. Likevel ble det skikkelig mørkt og vanskelig å finne den siste posten under en skrent på hogstflate opp for Nyhus. Hadde tenkt oss oppom Landskampen, men på grunn av mørket måtte vi droppe denne - hadde vi hatt med hodelykter hadde vi nok gått oppom. Hjemme ca. klokken 23.30. Vått på bakken, og yr i lufta under hele turen.