Mindebakkentoppen og Løvstien sør (11.04.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fjøsanger ved Krambua (16m)
Endpoint Samme (16m)
Ascents Mindebakkentoppen (283m) 11.04.2021 14:55
Visits of other PBEs Løvstien Sør (115m) 11.04.2021 16:00
Olavsbu (125m) 11.04.2021 16:08

Strålende vær i Bergen denne søndagen. Noen cm nysnø i lavlandet, men hvitt i høyden. Vi bega oss i vei til Fjøsanger for å besøke Mindebakkentoppen - enda en ny topp som nylig er dukket opp på listen over Alle topper i Bergen. Vi fant en ledig P-plass ved Krambua der det var nesten helt fullt av parkerte biler og tilsvarende folksomt på turstiene i Langeskogen. Vi fulgte Løvstien Sør opp til Lisahaugen der vi gikk vest for haugen og etterhvert kom inn på tydelig sti videre vestover og oppover i terrenget. Stien kommer snart opp på en markert fjellrygg like øst for bekken fra Langatjørna. Lett klyving enkelte steder opp her, spesielt et sted hvor Astrid trengte litt hjelp.

Utsikt nedover fjellryggen øst for  bekken fra Langatjørna. Ganske bratt terreng langs denne ryggen, men god og velbrukt sti. Nordåsvannet i bakgrunnen
Utsikt nedover fjellryggen øst for bekken fra Langatjørna. Ganske bratt terreng langs denne ryggen, men god og velbrukt sti. Nordåsvannet i bakgrunnen

Det ble lettere da det begynte å flate ut på ca. 250 moh, men her kom vi inn i delvis snødekt terreng. Vi fulgte hovedstien nordover og speidet forgjeves etter sti/tråkk som kunne føre opp på ryggen mot Mindebakkentoppen. Vi valgte derfor å følge stien videre nordover til vi var på høyde med toppen, fortsatt uten å finne noen sti i riktig retning. Toppen ligger bare knappe 100 m fra stien, men vi måtte ut i terrenget og ned i et lite dalsøkk der det lå 30-40 cm med snø før vi omsider fant en bratt oppgang mot ryggen.

Astrid på toppen av Mindebakkentoppen. Ingen markering og meget begrenset utsikt.
Mindebakkentoppen sett fra sør.

Mindebakken var en slalåmbakke som var i bruk noen år fra 1960-tallet og utover. Traséen var lenge godt synlig fra Mindemyren, men er nå mer eller mindre gjengrodd. Rester av flombelysningen (vel 30 stolper) står igjen. Målområdet for bakken var på den bratte beitemarken på Nygård som ligger mellom Langegården og Grønnestølen. Tegninger av løypenr og bilder finnes på: https://mindemyren.com/2013/06/18/mindebakken/

Opp på ryggen var det fotspor i snøen som vi fulgte tilbake, først bratt ned gjennom skogen før stien går sammen med hovedstien mot Løvstakken. Hovedstien er ganske bratt øverst og når det i tillegg var glatt og isete tok det sin tid.
Vel nede igjen på Løvstien fulgte vi denne til ende ovenfor Fredlundsvingen. Her er det i gang anleggsarbeider som skal binde sammen de to delene av Løvstien.

Her stanser Løvstien sør mor nord. Det er skåret ut i fjellet midt i mot der forbindelsen skal lages og fjellet ovenfor er allerede sikret med bolter og andre innretninger

Retur langs Løvstien med en snartur oppom Olavsbu før vi tok korteste vei tilbake til bilen.