Sletthøe og Falketinden i Sel/Dovre (28.03.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Falketinden (1,592m) 28.03.2021
Gråknarten (1,369m) 28.03.2021
Sletthøe (1,577m) 28.03.2021
Vi kjørte til Øygardseter på Høvringen og parkerte her. Fine løyper opp gjennom hyttefeltet som snart skulle bli borte i vinden. Det spilte ingen rolle for oss, da fjellskiene fungerer vel så bra uten løyper. Det var kommet litt nysnø oppå den steinharde skaren som hadde vært noen dager, så føret var veldig bra - iallefall frem til Knartbu som ligger fint plassert omtrent der hvor bratta opp til Sletthøe begynner.
Da vi kom opp på platået tiltok vinden en del, men ikke verre enn at vi syntes det var forsvarlig å fortsette videre. Det er ganske langdrygt innover mot Falketinden som var dagens mål, fra Sletthøe må man over et par mindre høydepunkter før man kommer frem til toppen. Vi så et par andre mennesker der oppe som trolig hadde samme ærend, men vinden hindret all sosial kontakt. Artig å se Dørålen og Stygghøin fra denne kanten.
Samme vei tilbake, Cecilie var med:-)
På vei opp fra Høvringen, Sletthøe i bakgrunnen
Knartbu ligger nordvest for Gråknarten. Synd lesiden var i skyggen...
Snart oppe på Sletthøe. Utsikten begynner å bli formidabel!
Topplatået er så stort at Norges-tak-følelsen er så absolutt til stede
Utsikt fra Sletthøe videre nordover. Falketinden er toppen uten sol midt i bildet.
Det nærmer seg, nå er det bare noen hundre meter igjen til Falketinden