Vintertur over Besseggen og Veslfjellet (randonee) (31.03.2021)

Written by BeateBaglo (Beate Baglo) GSM

Ascents Veslfjellet (1,743m) 31.03.2021
Veslfjellet Øst (1,722m) 31.03.2021
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 31.03.2021
Besseggen klyveparti (1,500m) 31.03.2021
Besseggen utsikt 31.03.2021

Det var meldt lite vind og sol fra skyfri himmel utover dagen, så jeg kjørte fra Lillehammer kl. 7 for å plukke opp Anna på Fåvang. Av flere alternativer med utgangspunktet fra Valdresflye, valgte vi oss Besseggen og Veslefjellet fra Bessheim Fjellstue. Jeg gikk samme turen med DNT Gudbrandsdalen i 2020, og hadde anbefalt turen for Anna. Vi gikk vi fra Bessheim Fjellstue ca. kl. 9.45. Snøen bar dårlig nede ved Bessheim, men ble fast og fin med et ferskt snølag litt høyere opp. Det tok ca. 1 t 15 min å gå i rolig tempo opp til Bessvatnet. Der traff vi en gruppe på 4 stk som også skulle gå samme rute. Vi gikk i forveien og lagde veg over det 6 km lange Bessvatnet. Vi gikk med feller, og det var god glid hele vegen fram til Bandet. Tror vi brukte ca. 1 t 30 min til Bandet. Ved Bandet hadde vi en lang og god pause før vi begynte på oppstigningen. De 4 gikk i forveien med stegjern, og lagde fine spor over eggen for oss. Det ble litt klyving i et kort parti, men det gikk kjempefint. Turen over Veslfjellet var også nydelig. Sist valgte følget feil rute ned, så vi var nøye på å ikke velge for slak nedfart. Det var helt fantastisk moro å kjøre ned i nysnøen. Det var ikke gjennomslag før vi kom ned mot Bessheim - der var snøen pill råtten. Vi brukte ca. 6 t 30 min på turen, samme som forrige gang.