Sauesank på Nummedalsstølen, med avstikker til Varden (30.09.2011)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Rambertinden (1,623m) 30.09.2011

Hvert år i overgangen september til oktober, er vi på sauesank i området rundt Nummedalsstølen i Vik. Etter en ukes leiting etter en sau og et lam, som manglet, tenkte vi at vi nå trengte en avstikker til Varden. Vi kjører traktor opp på Nummedalsstølen og går, som vanlig opp til Hovden. Privat vei av variabel standard og med en kjempebratt bakke rett før toppen. Ikke kjør med bil uten 4 hjulstrekk. Her følger vi stien langs elven opp til Sauasetbotn. Der går vi rett opp fjellsiden til det lille vannet, der elven starter. Bratt og med noe løs småstein, så hold avstand bakover. Passer vannet på venstre side og fortsett opp i skaret til du treffer en merket sti videre opp til Varden, som ligger litt inn på fjellet til høyre. Det blåste stikker og strå denne dagen, så vi måtte gå med votter, lue og skjerf, selv om det var nydelig sol. Oppe ved Varden var det enda kaldere, så vi prøvde å finne litt ly mens vi spiste og tok blider. Det blåste så mye at jeg ikke klarte å holde meg oppreist. Denne dagen er den klareste dagen vi har hatt her oppe. Utsikten er enorm! Brearmer, fjordarmer, fjell og topper så langt øyet ser. På veien ned pleier vi å gå lenger til høyre og komme ned ved Hjorthaugrana. Denne veien ned byr på kjempeutsikt over bla. Balestrand! Videre følger vi en umerket sti, som kommer rett ned over Nummedalsstølen. Vi så ikke en eneste sau eller noe lam på turen. Bror min fortsatte å lete etter sauen og lammet etter at vi hadde reist hjem til Skien, men de ble dessverre ikke funnet.