Simlepiggen og Fremre Illmannhøe i Sel (25.03.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Illmannhøe (1,699m) 25.03.2021
Fremre Illmannhøe (1,602m) 25.03.2021
Simlepiggen (1,721m) 25.03.2021
Jeg kjørte til Mysuseter og parkerte bilen på p-plassen nedenfor bommen som var stengt for sesongen. Gikk så i supre skiløyper opp til Spranget. Herfra tok jeg direkte kurs opp til Fremre Illmanhøe som var dagens første mål. Føret utenfor løypene var knallhardt og bølgete og jeg begynte å lure litt på hvordan man best kom seg ned igjen. Fin utsikt ned til Rondvatnet og Rondvassbu fra toppen. Herfra gikk jeg rett over til Illmanhøe som egentlig bare er et høydedrag før man kommer inn til Simlepiggen. Underveis forsvant sola, og det begynte å blåse opp! Tok det veldig pent ned i skaret mot Simlepiggen og parkerte skiene like før oppstigningen tok fatt. På dette isete og bølgete føret var det nok tryggest slik! Til fots opp med staver og dårlig sikt. Et par obligatoriske bilder før jeg hastet ned igjen. Skrenset meg ned igjen i flatt lys og med feller på mellom Illmanhøene og helt til jeg var trygt nede på flata igjen.
Godt skiltet fra p-plassen ved bommen på Mysuseter
Tilbakeblikk mot den øverste delen av hyttefeltet på Mysuseter
Dagens mål i sikte, Illmannhøemassivet
Snart på toppen av Fremre Illmannhøe med tilbakeblikk mot Mysuseter
Utsikt rett ned til Rondvassbu og Rondvatnet fra Fremre Illmannhøe
Illmannhøe og Simlepiggen sett fra Fremre Illmannhøe
Fra toppen av Illmannhøe mot Simlepiggen
Toppen av Simlepiggen, nå gjelder det bare å komme seg helskinnet ned igjen!