Hermannsdalstinden (04.08.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Forsfjorden (2m)
Ascents Hermannsdalstinden (1,029m) 04.08.2012

Våknet opp i bilen på fergekaia i Reine med fullt av turister på utsiden. Det var endelig blitt godvær og jeg kjappet meg med å gjøre klart turutstyret for et av dagens mål - Hermannsdalstinden. Jeg hadde planlagt å sitte på med ferga inn til Forsfjorden for å gjøre turen litt kortere (slik at jeg kunne rekke Himmeltind senere på dagen). Det var såvidt jeg fikk plass på grunn av alle som skulle til Vindstad og Kjerkfjorden, men det var bare jeg som skulle til Forsfjorden. Dette er ikke et fast stoppested så man må si i fra hvis man skal bli hentet, kostet rundt 300,- t/r Reine. Kapteinen trodde ikke at jeg ville rekke ned igjen til kl. 15.30 som i utgangspunktet er tidspunktet ferga kommer inn fjorden igjen, men jeg var optimist. I så fall hadde jeg 4t 15min på å gjennomføre turen.

På tur i båten fra Reine til Forsfjorden.
Hermannsdalstinden dukker opp etter at jeg har vunnet litt høyde fra Forsfjorden.

Hoppet av ved kraftverket i Forsfjorden og fulgte rødmerket sti oppover langt rørgaten til Tennesvatnet. Det er flere alternativer til stiruter i øvre parti, men alt er overkommelig. Videre langs ryggen opp til 448-toppen der jeg møtte stien som kom fra Munkebu og Sørvågen. Nå måtte jeg ca. 70 høydemeter ned igjen før det gikk jevnt oppover mot toppen. Enkelte partier var det så bratt at det var lagt ut et tau, men etter mine kriterier var dette ikke nødvendig. Siste ura opp til toppen er det også flere stimuligheter, den rødmerkede og letteste går temmelig langt ut til høyre, men på tur opp gikk jeg en litt mer klyvevariant mot venstre. Fantastisk utsikt fra det noe luftige toppunktet!

Det noe luftige toppunktet.
Panorama fra toppen.

Tok et panoramabilde og nøt utsikten og det flotte været en god stund før jeg startet på turen ned. Nå fulgte jeg den rødmerkede stien hele veien tilbake. Møtte en gjeng ungdommer som også skulle til topps, ønsket dem god tur. Tok en liten stikkvei i nordflanken på topp 448 som akkurat går an å følge hvis berget er tørt, sparte noen høydemeter, men vil ikke anbefale å rote her. Rakk ferga med god margin. Kunne ligge på kaia og sole meg en halvtime før jeg ble henta.