Eiskremheia (12.06.2012)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Eiskremheia (493m) 12.06.2012
Flott utsikt
Det var litt overskyet rundt omkring, så det ble bestemt å ta denne toppen i dag. Jeg hadde gløttet litt for lite på kart og veibeskrivelser i forkant og trodde derfor at vi skulle ut på Aukra med ferge. Jeg hadde oversett at det er en liten bit på land, som hører til Aukra kommune. Vi stilte oss i fergekøen for å ta 11.00 fergen ut, men mens vi stod der så jeg plutselig at kartet stemte ikke med veibeskrivelsen. Vi hoppet ut av køen og kjørte til det rette startpunktet. Vi kom fra Kristiansundssiden og kjørte forbi skilt med Eikrem og ved skilt Eikrem hytter, parkerte vi på en lomme ved veien. Bak skiltet og hvilebenken, rett inn i skogen starter stien.
Godt skiltet oppover

Stien går bratt oppover til å begynne med, men flater fort ut. Ved første stidele, ta til høyre og over en liten bekk (følg rødmerking). Her i dette krysset tror jeg de planlegge å henge opp et skilt, for der var kommet to stokker ved siden av hverandre. Når du kommer til en koselig køye med utedo, fortsetter du til venstre eller oppover om du vil, IKKE ta til høyre. Etter en liten stund kommer du til et skilt som sier at du er på rett vei. Rødmerket og skiltet videre helt opp til den store varden med bok og skilt. Toppunktet er på en liten varde rett før den store varden. Det blåste godt på toppen, men vi fant ly bak varden. I det vi skulle sette oss ned for å spise, fikk vi den gledelige nyheten om at vi skal bli besteforeldre til en jente! For en dag det ble!!