Landåsfjellet (21.03.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nordre Natlandsfjellet P-plass (230m)
Endpoint Samme (230m)
Østerbøhytten (tuft) (385m) 21.03.2021 14:25
Landåshytten (tuft) (383m) 21.03.2021 14:43
Utsikten (tuft), Landåsfjellet (388m) 21.03.2021 15:04

Start fra Nordre Nattlandsfjellet p-plass i kjølig, men opplett vær. Fulgte turveien innover Ramsdalen forbi Helgely og opp bakkene til Fjelly (ruin), Landåsfjellet.

Byfjellskiltet nr. 89 er på plass på Helgely
Mur ut mot veien på stedet der hytten Fjelly engang sto

I dette området ville vi forsøke å finne stedet der hytten Fjeldborg har stått. Denne hytten er omtalt i tekst og bilder på side 226 i Bergensernes Fjellverden II (BF II). Den ble bygget omkring 1910 og ukjent når den forsvant. Hytten lå på Landåsfjellet, men stedet er ikke nærmere lokalisert. Det er kjent at eierne av Fjeldborg og Fjelly (ruin), Landåsfjellet hadde kontakt med hverandre og med eierne av Bryterhytten (tuft). Vi rundet Stulihaugen fra nord, passerte Norheim (tuft) og fortsatte opp på toppen av haugen. På ØSØ-siden av haugen fant vi en slags voll som kan ha vært deler av en mur (GPS 32V 300456 6696412), men bakgrunnen og lokaliteten forøvrig passer ikke med de gamle bildene.

Mulige rester etter en oppmuring på ØSØ-siden av Stulihaugen

På toppen av Stulihaugen fant vi en jernbolt i en stein - sannsynligvis markering av en eiendomsgrense. Stulihaugen legges inn som ny topp med posisjon 32V 300453 6696444 med høyde 362 og PF 11.

Astrid på vei mot toppen av Stulihaugen. Turveien mot Nubben i bakgrunnen mot venstre

Vi fortsatte på stien oppover mot Lyngtun (ruin) med små avstikkere uten å finne noe sted som kunne pas med beliggenheten av Fjeldborg. Vi har tidligere vurdert om Fjeldborg kan ha ligget på samme sted som der Lyngtun senere ble bygget. Stedet generelt kan passe bra, men steinformasjonene i bakgrunnen på de gamle bildene synes ikke å passe helt med slik det ser ut på Lyngtun.

I følge opplysninger fra Ove Kobbeltvedt skal hytten ha ligget i nærheten av Stulihaugen. Fjellknausene som viser på de gamle bildene er ganske karakteristiske, og bør kunne gjenfinnes.

Restene etter Lyngtun som ble bygget i 1932. Fjellknausene bak hytten ligner litt på de gamle bildene av Fjeldborg, men neppe nok til å tillate sikker identifikasjon

Her er det fritt fram for andre PB-ere å gjenfinne stedet der Fjeldborg har stått!

Vi fortsatte nå videre nordover over Orrehaugane mot Sleirevatnet for å forsøke å lokalisere stedet der Landåshytten (tuft) har stått. Først var vi bortom Østerbøhytten (tuft) som Astrid ikke hadde vært på.

Astrid markerer en av de rustne øyeboltene på Østerbøhytten. Den andre ligger rett bakenfor den brukne bjørkekvisten

Landåshytten
Denne hytten er omtalt i tekst og bilder på side 261-2 og på kart s. 174 i BF II. Både vi og andre (hbar (Harald Barsnes)) har tidligere lett etter lokaliteten for denne hytten uten å finne sikre spor. I turrapporten 13. mai 2020 oppgir Harald en sannsynlig posisjon for hytten som passer godt med vårt funn i dag.

Delvis inne i et lavtvoksende bjørkekratt fant vi restene etter steinmurer som må være etter hytten. Vi klarte å identifisere alle de fire hjørnesteinene og deler av murene mellom disse. Målene var ca. 4.5 m i N-S retning og vel 3 m Ø-V. Steinene var overgrodde av mose, og vi eksponerte ikke mer enn nødvendig da vi ikke hadde med redskaper. Lokaliteten passer med bildet i BFII side 261, med kartet s. 174 og med opplysninger på telefon og mail fra lokalkjente Helge Jensen på Landås januar 2021. GPS sentralt i tuften 32V 300483 6696937.

Foto BF II av Landåshytten påsken 1934. Ukjent fotograf
Astrid markerer NØ hjørne av grunnmuren på Landåshytten. Granskogen mot venstre skjuler terrenget bak. Foto mot øst.
Bildet antyder overgrodde rester av murer for Landåshytten
Oppmurte steiner litt nord for hytten

Oppe i skogkanten noen meter nord for hytten ligger det oppmurte steiner som kan ha vært etter et uthus eller utedo for Landåshytten.

Godt fornøyd med en temmelig sikker identifikasjon av lokalisasjonen for Landåshytten (tuft) la vi turen innom Utsikten (tuft), Landåsfjellet før vi fulgte stien langs Landåskammen tilbake til parkeringen.