Toppsanking i Valdres (01.08.2012)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Fullsennknatten (1,081m) 01.08.2012
Luskaråsen (1,057m) 01.08.2012
Skreddalsfjellet (1,414m) 01.08.2012
Østre Skreddalsfjellet (1,439m) 01.08.2012
Stryteberg (1,307m) 01.08.2012
Synhaugen (1,085m) 01.08.2012

Toppsanking i Valdres

Ferietid og fjellturtid. Værmeldingene var svært gode for denne dagen, men lav temperatur fra morgenen av og en litt kald vind gjorde sitt til at langbuksa ble valgt framfor shortsen likevel. Dro fra Beitostølen i 9-tida på morgenen og satte kurs i retning Fagernes. Riktig så langt skulle jeg ikke, så på Moane(?) tok jeg av til stølsveien innover til Vangsjøen. Her er det riktig så moderne og bompasseringen kan bestilles pr tlf for så å betale i nettbanken på et senere tidspunkt.

Luskaråsen
Dagens første topp ble Luskaråsen, og jeg vil ikke si at utsikten imponerte meg. På et tidspunkt var jeg også noe usikker på om jeg virkelig var på toppen, men gps-spor og bilde fra toppen funnet i en annen turrapport, gjør meg trygg på at jeg så var. Parkerte inne i hyttefeltet og fulgte tråkk som tidvis gikk svært nær hytteveggene til folk og tok sikte på høyeste punkt. Ca 20 min tur-retur.

Synhaugen
Deretter gikk turen til Synhaugen. En meget kort tur, men nydelig utsikt fra toppen. Ikke sikker på om trackeren stemmer, men den antyder at jeg brukte 9 min tur-retur inkl. fotografering på toppen.

Fullsennknatten
På vei til Fullsennknatten, var jeg først en BOMtur inn til Etnstølen. Planen var nemlig å også ta med seg Myrebærhammaren, men med låst bom (veien åpner angivelig 25. sept - til jakta?), ble det ingenting av. Hadde jeg hatt sykkel med, eller ikke hatt Berit & co ventende på Skammestein, hadde jeg kanskje gjort et forsøk, men ikke denne gang. Istedet kjørte jeg altså videre forbi Skåltjednstølen og fant ei lomme på venstre side av veien innover mot Kristensonlægret hvor det var fint å parkere. Ganske snill tur detta også, og tur-retur tok det ca 50 min. Rakk akkurat å få med meg at Norge bomma på sin siste sjanse, mens Sør-Korea scorte og OL-kampen i håndball for damer endte 27-27.

Skreddalsfjellet
Så bar det mot Beitostølen igjen med bil. Møtte Berit, Kjetil og Brage på Skammestein og kjørte sammen med dem innover Vinsterveien til Skreddalen. Brage syntes det var artigere å kaste stein enn å ta plass i bæremeisen, men gikk omsider med på de voksnes turplaner. Turen gikk først i retning høyeste punkt (Østre Skreddalsfjellet) hvor Berit og jeg tok en kjapp photoshoot. I le for vinden ble det også en liten rast med litt påfyll av næring, og mer steinkasting for minstemann. Måtte ned et stykke før det igjen bar opp i høyda, og her ble det Fjellstafettregistrering på Stølslie-familien (Godtumen) og en ny Valdres-topp for undertegnede. Flott utsikt også her - ser forøvrig ut til at det ikke blir helt snøfritt i fjellet før det kommer påfyll...

Stryteberg
Vel nede ved bilen, etter ca 2,5-3 t på tur, svippet Kjetil oss bort til bunnen av Stryteberg. Berit og jeg tok en kjapp tur også oppom denne for å komplettere dagens Valdrestoppsanking. Ca 40 min tur-retur på denne.

Oppsummering
Godt fornøyd med utbyttet etter flere timers innsats! Med slik en sur vind snikende rundt på toppene, var ikke de noe blivende sted denne dagen uansett. Gjenstår fortsatt tre topper før Øystre Slidre-lista er komplett, men øyner et håp om å fullføre innen år 2012 er slutt...