Heikampen (13.03.2021)

Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 13.03.2021 09:51
Heikampen trigpunkt (556m) 13.03.2021 12:44
Finnerud (360m) 13.03.2021 15:33

Jeg har fulgt med på om skuterløypa over Heikampen ville bli kjørt opp i vinter og etter det ganske store snøfallet torsdag 11.mars ble den kjørt opp dagen etter, så dermed var lørdagsturen ganske opplagt. Fikk med meg Vegard på turen som var ganske ivrig i forkant med muligheter for 25-30 km tur og ny pers dersom vi la løypa innom Kikut. Velvel.

Startet i Sørkedalen med V45 under skiene, men ganske snart i bakkene ville Vegard ha bedre feste, så han fikk VR60.

Skuterløype opp mot Heikampen var utfordrende nok for meg, men Vegard var egentlig lite begeistret. Det var noen veldig bratte kneiker hvor traséen var litt for smal til fiskebensgange. Vi fikk med oss utsiktspunktet ved Heikampen hvor vi kunne se helt til Oslofjorden, noen av bildene er derfra.

Deretter bar det de siste 200 metrene opp til Heikampen utenfor løypene. Ganske tung snø og antydning til skarelag på toppen. Men vi fikk kavet oss opp til toppen. På returen tok vi heldigvis ikke samme løype tilbake da skuterløypa nordover hadde litt enklere utforkjøringer. Utfordrende nok, men fordi løypen var nordvendt var det heller ikke skare eller isete partier der. Vel nede ble det omsmurning til VR70 for Vegard og V60 for meg. Er det tyngden som gjør at barn må ha mykere smurning?

Litt diskusjon på returen, men jeg trumfet gjennom at vi burde gå om Finnerud for å få en runde ut av det. Heldig for oss begge siden det var kiosk med vaffel- og bollesalg.
Bratte og svingete bakker fra Finnerud til Sørkedalen, men snøen her lenger nede var nå ganske bløt så det var enkelt å svinge.

Drøyt 20 km tur. Vegard sin nest lengste, men helt sikkert den tyngste.