Memaurtinden (30.07.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Øvre Forsåvatnet (361m)
Ascents Memaurtinden (1,331m) 30.07.2012
De drøye tusen trappetrinnene starter her.

Kjørte opp anleggsveien til Øvre Forsåvatnet. Delvis elendig standard på denne veien og temmelig bratt opp fra dalen. Parkerte ved kraftstasjonen i østenden av vannet. Været var tåkete og med regn i lufta, men ifølge yr.no skulle toppen enten ligge over eller under tåka mtp skyhøyden. Fra kraftstasjonen fulgte jeg de omtrent 1100 trappetrinnene langsmed rørgaten bratt 300 høydemeter opp mot Sokumfjellet. Det gjaldt å finne en jevn rytme for å ikke gå seg stiv her. På toppen traverserte jeg til høyre langsmed en trebalkong før jeg fulgte et svakt tråkk opp og nordover i flanken. Det var særs dårlig sikt, så jeg gikk stort sett på ren GPS-peiling. Tråkket forsvant etter hvert, men jeg følte jeg fant en brukbar trasé likevel.

Mot Memaurtinden (til høyre). Roteterreng venter...

Etter hvert kom jeg over tåkehavet, godt å kunne se lenger. Da jeg omsider kom innpå ryggen vest for Litle Sokumvatnet kunne jeg beskue kveldens mål - Memaurtinden. Jeg fulgte noen snøfonner ned mot vika i nordvestenden av vannet, men endte opp ved noen skrenter som jeg måtte klatre meg forbi. Merket at jeg var litt sliten i beina etter å ha gått over tusen høydemeter på Gasskatjåkkå tidligere på dagen. Terrenget videre mot toppen var som forventet særdeles uryddig. Mye opp og ned og vanskelig å finne noen gode linjer å følge. Plutselig dukket en skrent opp som jeg måtte omgå osv. Men men, jeg kom meg omsider til foten av Memaurtinden. Valgte å gå bratt opp til det som på avstand ser ut som en fortopp. Herfra fulgte jeg en delvis småluftig rygg helt til toppen av Memaurtinden. Helt på slutten må man klyve litt om man ikke vil ut på den bratte snøen. Tåka hadde kommet og sikten var dårlig, men jeg fant fram til toppvarden.

Ryggen oppover mot toppen.

Tok meg noen skiver før jeg returnerte. Var spent på hvor mørkt det ble her siden jeg nå befant meg noen grader lenger sør enn forrige natt. Fulgte snøkanten ned igjen og trakk etter hvert ned i dalsøkket mot 1100-toppen. Her kunne jeg springe på en god del snøfonner nesten helt ned til Hattvatnan. Etappen herfra og bort til trappene ville jeg helst få gjort unna så fort som mulig, for jeg misliker sterkt uryddelig heiterreng. Valgte en litt annen trasé tilbake, som ikke var noe særlig bedre enn ruta fram. Ble vitne til vakkert kveldslys over skyhavet mot topper jeg ikke visste navnet på. Minnet meg litt om Kilimanjaroturen med Mt. Meru som tårnet opp av skyhavet langt der borte.

Kveldsstemning ved Kjellingsundet.

Ned trappene tok jeg det rolig, lårene var temmelig møre så det var godt å komme ned til bilen og sette meg ned. Neste stopp - døgnåpen bensinstasjon i Bodø!:-)