Øytopper - Hammerfest, Måsøy (28.07.2012)  5

Skipsholmen (177m) 28.07.2012

Finnmark
28.7.2012

Etter frokost i Hammerfest kjørte vi til Forsøl. Her ventet Tore Kristiansen som fremdeles hadde noen dager igjen av ferien. I optimalt vær satte vi kursen ut fjorden og ankom dagens første øy i vindstille vær. Hoppet i land og gikk opp fra øst til Skipsholmen (177). En øy stappfull av måser og umodne multer.

Videre ble det full fart over Rolfsøysundet til Store Latøya. Gikk i land på sørsiden og trasket opp til Store Latøya (122). Det står nå en brukket gå-stav på toppen. Vasset i blomster, mygg og umodne multer.

Fortsatte sørover forbi den vernede øya Reinøykalven til Reinøya og Bismarkvika. Valgte en oppgang fra sørøst over frodige gresspartier. Imponerende varde på Geitfjellet (144). Frodig øy med flere små vann.

Dagens siste bestigning ble Bjørnøya. Hoppet i land på nordsiden og gikk småbratt opp til toppen (129). Bøttevis med umodne multer og krøkebær.
Vanskelige ankringsforhold, bølger og strøm ordnet seg forbausende bra i det fine sommerværet. Dagens båttur ble 86 kilometer lang.

Skipsholmen

Store Latøya

Reinøya

Bjørnøya

Takk til Tore for utmerket service

Dæven

Written by 500fjell 28.07.2012 19:57

dere raser oppover på øytopplista! Imponerende er en understatement.. Dere har i alle fall funnet smutthullet værmessig i landet vet jeg. Kanskje vi kunne fått til Rolla sammen om det blir en ettermiddag i hverdagen?:)

Sv: Dæven

Written by otto 28.07.2012 20:10

Det hadde vært kanon med deg på laget dit. Skal si fra når det nærmer seg. Innen to uker tror jeg. Har grodd fast i nord nå. Mye organisering på øyjakten, men folk i nord stiller opp med båt.. Tållåst