Alpin bestigning Himingen via sør-renna (06.02.2021)  6

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Myregvarv P-plass (686m)
Endpoint Myregvarv P-plass
Characteristic Alpine climbing
Ascents Himingen (1,066m) 06.02.2021
Myregvarvkollen (732m) 06.02.2021
Visits of other PBEs Himingen lett klyving (1,030m) 06.02.2021
Myregvarv p-plass (683m) 06.02.2021
Har kikka på denne renna opp Himingen i 2 år. Kristoffer var gira til å gi den et forsøk, med forbehold om at i dag er det ingen skam å snu. Startet fra Gavlesjå ca 11.00, nysnø og herlig føre. Rekognoserte ruta og diskuterte hyppig veivalgene oppover siden. Bestemte oss for å komme til den store blokka før vi planla noe lengre oppover.
Ruta sett i fra Rognlifjellet

Kjempeføre opp hit, gravde en ETC. I følge den var gliden på det svake laget og videre forplanting svært dårlig, ergo gode nyheter. Banka på 50 høydemeter lengre før vi tok av skiene, nå måtte stegjern og isøks frem.

Kristoffer ledet første lengde til det som vi senere omtalte som Pytagorashjørnet og satte standplass her. Renna er på jevn 45 grader med enkelte opptak. Skredbanene er det skumleste her oppe og ikke minst variasjonen i snødekket lengre ned og oppe på toppryggen. Planen var egentlig å gå innunder veggen i østrenna, men pga skredbanen ovenfra både fra vest og direkte opp i renna, så holdt vi heller langs stupet.

Fra Pytagorashjørnet ledet jeg neste, bratt snø for det meste, standplass i tre. Herfra en løpende lengde. Sva, avgjørende med stegjern!

Vi vurderte herfra å krysse renna og toppe ut langs østveggen i renna. Men vi har skeptiske til snøen og skredbanen her. Valget dermed å holde kursen litt til, noe som viste seg ganske fort at det lønte seg. Var et opptak her som var kjipt. Null sikringsmuligheter. Standplass i to trær over. Har passert det store grantreet som står ca midt i veggen nå.
Det drønna bra i snøen her jeg sto, men ikke eksponert for noe, digg. Hadde vi fulgt østveggen kunne det vært en helt annen situasjon.

Over ryggen var det masse nysnø. Herlig på toppen. Kjekt med stegjern på veien ned vest-ryggen. Megaføre ned i solnedgangen.
Liten tur oppom Myregvarvkollen.

Perfekt dag, innertier. Takk for turen Kristoffer!