Hjelmelandsvarden i legendariske forhold og kjekt turfølge (05.02.2021)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Bakke sag (170m)
Endpoint Bakke sag (170m)
Ascents Hjelmelandsvarden (983m) 05.02.2021 11:35

I dag var jeg skikkelig klar for å få til en fellestur etter mye soloturer siste tida. Gustav hadde planlagt å ta en tur til Hjelmelandsdalen sammen med fruen Maike og også sjølvaste Kobbenesen. Sistnevnte har jeg chattet litt med her innpå peakbook og kun truffet tilfeldig ved et par anledninger. Dette ble altså første turen og det var ekstra stas. Jeg er også så heldig å ha fått Mari, kona til Kobbenes, som en ny kollega ved legekontoret denne uka :-)

Jeg var ute i litt god tid før de andre, slik at jeg parkerte lengre nede, ved Bakke Sag, for å kunne få litt mer gange oppover og mer nedkjøring etterpå ;-)

Vi ble 5 stk i følge, Majke, Gustav, Kristian og Ragnhild - en særs flott gjeng. Vi kunne nyte ferdig opptråkka løype så og si hele veien oppover mot toppen. Kaldt og godt ved start ca 11 minusgrader, men vindstille og flott.

Det ble tid til en liten skifte- og drikkepause på toppen, før vi satte kursen nedover igjen. Nedkjøringen var av det sjeldne slaget og det kom mange spontane gledesutrop underveis - reine hallelujastemninga til tider!!

Jeg tok farvel med de andre et lite stykke ovafor støylen og fikk et særdeles fint nedrenn helt til bilen igjen og en flott avslutning på flott tur som var altfor kjapt over!!!

Maijke og Ragnhild følger på
Flotte forhold og helt greit med opptråkka spor :-)
Hjelmelandsvarden
Gustav og Ragnhild på høgste punkt
fantastiske forhold ned fra toppen
Jeg kunne nyte så og si uberørt snø hele veien nedover mot parkeringen igjen etter jeg tok farvel med de andre
veien nedover etter Hjelmelandssætra

hyggelig!

Written by kobbenes 06.02.2021 20:07

det einaste negative med denne turen var vel at den var for kort :-)