Sykkel/fottur fra Mjøndalen (26.07.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Hoggskollen (597m) 26.07.2012
Kleiveren (596m) 26.07.2012
Lokkeråsen (607m) 26.07.2012
Solbergvarden (531m) 26.07.2012

Hans Thorvald og jeg startet turen med sykkeldrag fra mormors hus i Mjøndalen til hytta ved Steindamtjern. Ca. 12 km og 500 meters høydeforskjell. Jeg ble skikkelig knust, han brukte 45.43 mens jeg fikk 49.39. Etter et bad i tjernet dro Hanne, Knut, Hans Thorvald og jeg på fottur fra hytta. Gikk først forbi Ulevannet og Solbergvannet til Smedsetra, og til toppen av Lokkeråsen som mangler noen få centimeter på å være høyeste topp på Nedre Eiker. Med denne toppen har jeg vært på alle Nedre Eikers topper med primærfaktor over 100 meter (kun 3 stykker). Fra Lokkeråsen tok Knut, Hans Thorvald og jeg en rask avstikker ned til Solbergvarden, mens Hanne satt igjen på Lokkeråsen. Fra Solbergvarden var det fantastisk utsikt over Drammen og Drammensfjorden. Tilbake på Lokkeråsen tok vi samme vei tilbake til Smedsetra, deretter på god sti opp til Hoggskollen. Ca. midt mellom Hoggskollen og Mellomdammen spiste vi nista vårved ett av de idylliske Tretjerna, hvorav to er avmerket på kartet. Nede ved Mellomdammen gikk vi forbi Solbergsetra, før vi bega oss ut i terrenget for å bestige Kleiveren. Fra Kleiveren korteste vei tilbake til hytta ved Steindamtjern. Her ble det et forfriskende bad med svømmetur over til øya - så det ble nesten triatlon i dag. Etter badet kunne vi så innta Lillema og mormors deilige middag, før turen gikk tilbake til Gausdal, etter tre herlige feriedager. Fotturen i dag tok 4 timer og var på ca.17 - 18 km.