Totlandsrunde (24.12.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Totland P-plass (287m)
Endpoint Samme (287m)
Gunnarbu (303m) 24.12.2020 13:35
Maihaugen (ruin) (283m) 24.12.2020 13:50
Hardyhytten (ruin) (277m) 24.12.2020 14:35

Fint vær i Bergen og tid for en runde på Totland for å supplere Listen over hytter i Bergensernes Fjellverden II. Harald Barsnes besøkte området i mai 2020 og har gjort et flott arbeid med å legge inn de aller fleste hyttene, med unntak av de som er omgjort til private boliger. De sistnevnte er merket med (privat) i navnet. Disse vil bli registrert som kulturminner, men er etter intern diskusjon mellom Harald og meg ikke tatt med i samlelisten når besøk vurderes til å kunne krenke privatlivets fred.
Vi parkerte på Totland p-plass (kr. 20) og gikk runden slik GPS-sporet viser. Da vi var ved Linken ble vi usikre på hvordan vi skulle komme oss til Hardyhytten (ruin). I etterkant oppdaget jeg at det hadde skjedd noe med innstillingene på GPS-en. Vanligvis har jeg denne innstilt på "Spor opp", men denne dagen sto den på "Nord opp", noe som bidro til retningsforvirring! Slik det nå ble gikk vi til Hardyhytten via en lang, kronglete og helt unødvendig omvei fra øst og sør. Følg ikke sporet her!

Kart over Bontveitområdet med inntegnete hytter. Fra Bergensernes Fjellverden II side 345

Hyttene som er nevnt under er omtalt i BF II s. 345-60.

Birkehaug (Døvehytten)

Døvehytten Birkehaug i 1987. Foto Jørn E. Seim BF II s. 352

Hytten ligger på Riple og sto ferdig i 1920, bygget i regi av Døves Idrettsklubb. Det var en flott, laftebygget hytte, levert i prefabrikkerte moduler av Strømmen trevarefabrikk! Det var ikke bilvei helt opp til Riple på denne tiden, og transporten gikk med hest og vogn og med stor dugnadsinnsats. I starten var det kun medlemmer av hankjønn som fikk lov til å oppholde seg på hytten! I 1940 ble hyttereglementet endret slik at damene og fikk adgang.
Etter en omfattende restaurering etter krigen ble hytten flittig brukt helt til langt ut i 1980-årene da interessen etterhvert avtok. Hytten ble solgt til en privatperson i 1987, og er fortsatt i privat eie.

Døvehytten Birkeli som nå ligger helt i veikanten, er til salgs i desember 2020

Linken (Jernbanehytten)
Hytten ble bygget av medlemmer i Jernbanepersonalets Sportsklubb og sto ferdig i 1932. På grunn av minkende interesse blant medlemmene ble hytten i 1983 solgt til "Bergensgruppen av Norsk Radio Relé Liga" som døpte hytten for Linken. Det ble reist flere store antennemaster på stedet som så vidt vites fortsatt eies og brukes av radioamatørene i Bergen.

Linken- tidligere Jernbanehytten - ligger høyt og fritt til oppe på haugen vest for snuplassen på Totland med antenner som sørger for radiokontakt med alle verdensdeler

Fanahytten (Krækjebærhaugen)
Historien til den opprinnelige Fanahytten går tilbake til 1934. Hytten var flittig brukt til overnatting i den tiden da Totland var senter for skisporten i Bergen fra ca. 1900 til 1940 med bl.a. det årvisse arrangementet kalt Bergensrennet. Hytten, som eies av Fana Idrettslag, har gjennom gått omfattende ombygginger og rehabilitering både innvendig og utvendig og er fortsatt mye i bruk som samlingspunkt for fjellfolk og skiløpere, spesielt i helgene.

Fanahytten fremstår som en moderne og meget godt vedlikeholdt hytte

Maihaugen (A.T.I. hytten)
Hytten ble bygget av medlemmer i Arbeidernes Turn- og Idrettslag og sto ferdig i 1931. Navnet kommer av at tomten ble kjøpt i mai og grunnsteinen lagt i samme måned. Hytten ble i likhet med de andre hyttene i området mye benyttet i forbindelse med hopp- og skiidrett på Totland frem til 2VK da den ble beslaglagt av nazistene. Etter krigen var den også mye benyttet til ut i 1970-årene. Den ble rehabilitert i 1972, men har deretter blitt stadig mindre brukt og sto til forfall allerede i 1987.

Maihaugen på Totland i 1930-årene (BF II side 359). Merk de store forstøtningsmurene
Maihaugen i 1987. Fanahytten i bakgrunnen. Foto Jørn E. Seim/BF II s. 360
De flotte muren på Maihaugen står ennå ....
 ... men hytten er bare en falleferdig rønne som bør rives

Hardyhytten (Veslestova)
Det var Sportsklubben Hardy som bygget hytten som ble innviet i 1934. Byggematerialene stammet fra en kommunal militærbrakke som ble gitt til klubben. Hytten var flittig brukt frem til 2VK. Utover i 1960-årene avtok bruke. Klubben trengte penger, og i 1964 ble hytten solgt til Norsk Folkehjelp Bergensavdelingen og gitt navnet Veslestova. I 1979 ble det utført en omfattende innvendig og utvendig restaurering, og hytten var visstnok i bra stand frem til 1986.
Senere må bruk og vedlikehold avtatt betydelig, for hytten fremstår nå som en falleferdig rønne.

Slik så Hardyhytten ut i sine glansdager med "frisert" takmøne og dragehoder i gavlene. Foto fra medlemsbladet Hardynytt/BF II side 355.
Hardyhytten/Veslestova er idag en falleferdig rønne som bør rives
Fin ettermiddag på Totland etter "hyttetur" i området!

Omvei til Hardyhytten ;)

Written by hbar 26.12.2020 22:07

Lurte litt på hvorfor dere hadde tatt sånn en omvei til Hardyhytten ja. Man kan jo mer eller mindre se ned på den fra Linken. :)

Tenkte kanskje dere var på jakt etter flere skjulte hytteruiner i området... ;)

Sv: Omvei til Hardyhytten ;)

Written by knutsverre 27.12.2020 12:45

Du gjorde vel det ja! Sånn kan det gå når en er mer opphengt i de tekniske dippeduttene (les GPS) enn å vurdere forholdene i terrenget! En og annen bomtur må vi vel uansett regne med de fleste av oss ;)!