Jul i Blåfjell + Middagsfjellet (Osen 25-26/45) (20.12.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Engan Gård (92m)
Ascents Blåfjellet (319m) 20.12.2020
Middagsfjellet (363m) 20.12.2020
Visits of other PBEs Sørmelansveien p-plass (100m) 20.12.2020

Ny tur til Osen Kommune. Det er ikke snø her og 6-7 plussgrader og sol hele dagen. Men dette er årets nest korteste dag. I morgen er det vintersolverv og morgendagen er åtte sekunder kortere enn i dag. Også denne søndagen kjørte jeg til Coop Osen og tok til venstre inn Sørmelansveien og kjørte til Engan Gård. Her er det laget en parkeringsplass for ca. fire biler. Ved parkeringa starter bomveien til Gjeltheia. Men i dag var det andre fjell på programmet. Jeg gikk på nordsiden av Sørmelanselva opp til Sørmelansvatnet. Helt nede
ved vannkanten står det en varde. (fiskeplassvarde?) Herfra gikk jeg opp i Tvertferskardet og ved myra før Nordskardet gikk jeg opp til Middagsfjellet. Like før toppen er det ei flat antenne, og på toppen er det et trigpunkt med varde. Flott utsikt mot Osenfjorden. Jeg fortsatte turen ned mot Nordskardet og gikk til nordenden av Lindsetvatnet. Her var det ganske store steinblokker langs vannet til ei myr før oppstigningen til Blåfjellet. Første del av oppstigningen foregår i ei mosegrodd steinur. Lett videre opp til toppen som har et trigpunkt og en liten varde. Her er det også god utsikt mot Osenfjorden. Herfra er det ikke langt ned til traktorveien som kommer fra bygda Setran og Brattgjerfjorden, men jeg måtte returnere da jeg ikke hadde bil nede ved Setran. Da jeg kom tilbake til Nordskardet fulgte jeg dette skardet hele veien til jeg kom inn på sporet mitt. (Jeg gikk ikke opp til Middagsfjellet to ganger) Veldig fint å gå Nordskardet, med fascinerende natur. Fulgte sporet mitt ned til Sørmelansvatnet og krysset Sørmelanselva og kom inn på grusveien som kommer fra Gjeltheia (Signaltopp) de siste meterne.
Trøndelag 708-709/1560

Sørmelanselva ikke langt fra Engan Gård
Flott varde nede ved vannkanten på Sørmelansvatnet
Middagsfjellet med ei antenne til høyre for toppen
Like før toppen av Middagsfjellet
Toppvarden på Middagsfjellet med Osenfjorden bak
Lindsetvatnet med Blåfjellet i midten
En liten holme ute i Lindsetvatnet
Store steinblokker måtte forseres langs Lindsetvatnet
Først ei myr og videre opp ei mosegrodd steinur opp mot Blåfjellet
Toppvarden på Blåfjellet. Utsikt mot Osenfjorden også her.
Avsluttet turen langs veien til Gjeltheia