Frostadtinden - Skodje, 331/404 (20.12.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Frostadtinden (807m) 20.12.2020
Frostadvarden (801m) 20.12.2020
Vardtua (758m) 20.12.2020
Visits of other PBEs Høgsætra parkering (400m) 20.12.2020

Fra E39 tok vi av nordover på FV 661 og kjørte til vi kom til vestenden av Engsetdalsvannet der vi tok inn på FV 106 som går på nordsiden av Engsetdalsvannet. Fulgte denne til skilt til venstre mot Storsætra. Fulgte så Sotrætervegen oppover, betalte 40 kr i bompenger, kan betale med vipps, og kjørte helt opp til Høgsætra der det var en ledig parkeringsplass igjen. Hold til venstre i krysset etter bommen. Her parkerte vi bilen og fulgte grusveien opp mot Svartevatnet. På høyeste punkt av stien litt før Svartevatnet er det merket sti mot Frostadtinden. Sola skinte, men når vi begynte å bevege oss opp i høyden kjente vi at vinden begynte å ta skikkelig tak. Tidvis is i stien og etterhvert litt hard snø, så man måtte passe på litt hvor man satte beina, men stort sett greit å gå uten brodder. Utrolig flott utsikt når man kom opp i høyden, og kommunetoppen i Haram kommune, Blåskjærdingen var lett å identifisere med sitt karakteristiske hakk. Stort sett snøføre fra siste oppstigning mot Vardetuva, men det var ett tynt snølag som for det meste var greit å gå på. Litt hardt og isete noen steder og gikk igjennom noen få steder. Gikk forbi den store varden på Frostadvarden og fortsatte til Forstadtinden. Snøskavel på toppen her så så ikke noe til steinen som skal stikke opp på toppunktet, men så den lille varden som ligger litt nedom. Veldig kort stopp for bildetaking, for vinden blåste kraftig her, før vi returnerte til Frostadvarden. Hadde brukt 1 time og 20 min til Frostadtinden. På Frostadvarden er det en stor varde som gav le for vinden så vi pakket oss inn i fjellduken og spiste lunsj før vi returnerte samme vei tilbake til bilen. Totalt ca 2,5 timer på tur. Bjørn var med.

Utsikt fra parkeringsplassen mot dagens turmål