2000 høydemeter motbakke (30.05.2009)  6

Written by toch (Tor Christiansen)

Start point Fourfouras (460m)
Endpoint Fourfouras (460m)
Ascents Mount Ida (2,456m) 30.05.2009
I de bratteste partiene før platået

Når familien vår planlegger ferietur, blir det som oftest tatt hensyn til at "far i huset" ønsker å plukke med seg en fjelltopp eller to. Kreta er derfor et utmerket mål, og en bestigning av Kretas høyeste fjell var første prioritet. Fant bra info om forskjellige ruter til toppen på Summitpost, og valgte den med lengst motbakke.

Leiebil ble ordnet. Sartet tidlig på morgenen, kjørte gjennmom Fourfouras, og parkerte ved en liten butikk akkurat i det en kjører ut av landsbyen. Gikk videre ca. 200m langs vegen for deretter å følge en traktorveg som tar av til venstre mot fjellet (mer detaljert beskrivelse av startpunkt og veivalg i starten her: http://www.summitpost.org/fourfouras-trailhead/358369/c-358811). Rotet litt med vegen relativt tidlig, men kom opp på lite høydedrag og så raskt den at den eneste mulige veien videre opp var langs en avrundet rygg, og traff da på stien igjen.

På ca. 1500m kommer en opp på et platå med ca. 1,5-2 km relativt flatt terreng. Etterhvert kommer en inn på en grusveg. Denne kan følges et kort stykke opp til en steinhytte/kapell, hvor stien fortsetter på baksiden av denne.

Topp-punktet med kapellet

Videre opp er det nå stort sett nakent fjelltereng. Når toppen nærmer seg, ser en tydelig steinkappellet som er satt opp på topp-punktet. Belønningen for å ta den lange motbakken er en utrolig fin usikt over store deler av øya. Vestover ser en "white mountains", som har fjelltopper som bare er noen få meter lavere denne toppen.

Hele turen er egenlig lettgått terrengmessig. Det er ingen kuppelsteiner å balansere på, ingen luftige passasjer og ingen klyving. Siste halvdel før en kommer opp til platået er den bratteste delen. Jeg gikk opp med joggesko, og det fungerte helt fint. Jeg tok med 4l vann på turen, og skulle gjerne ha hatt en 1/2l ekstra på turen ned. Det er tørt landskap, så alt må bringes med.

Hvis en liker mye motbakker, kan denne turen anbefales på det sterkeste. Jeg brukte ca. 5,5t opp, og 3,5 timer ned, og belønningen er en utrolig fin naturopplevelse. Denne fjellturen vil jeg rangere som en av de fineste jeg har hatt.

summitpost er utdatert !

Written by lyngve 02.10.2013 22:33

Det går en mye kortere rute på nordsiden av Ida (Psiloritis Refuge). Merkelig at det finnes så lite info om denne ruta på internett. Asfaltert vei helt opp til hytta, og derfra er det mulig å komme seg til topps på 1-2 timer. Se min rapport !

Sv: summitpost er utdatert !

Written by toch 03.10.2013 15:59

Jeg var også klar over denne ruta, men valgte min variant for å få ekstra høydemeter (hadde likevel satt av en hel dag til dette). Hvis du ikke allerede har vært på Pachnes, vil jeg tipse deg om at du bør vurdere 4-hjulstrekker med litt bakkeklaring for å kjøre veien inn i fjellheimen fra sørsiden. Hvis ikke, risikerer du å måtte gå en god del kilometer langs veien først.

Re: Sv: summitpost er utdatert

Written by lyngve 03.10.2013 20:12

Det lyder kjent

Written by mortenh 23.07.2012 12:30

Det med at ting må legges opp så far kan få seg en fjelltopp på ferieturer låter kjent :)

Det er viktig at også far får sitt :)

Når det gjelder toppen og høyde, har du sikkert rett. Du kan ev. gå inn og endre det selv.

Sv: Det lyder kjent

Written by toch 23.07.2012 13:18

Hvis far ikke får sitt, duger helten ikke :)

Hyggelig å få kommentarer etter å ha laget turrapport nr. 2 i Peakbook. Har forresten korrigert på toppangivelsen.