Over Kalvhammaren + Strandafjellet (06.12.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Osen før avkjøring til Åfjord (10m)
Ascents Kalvhammaren (283m) 06.12.2020
Strandafjellet (291m) 06.12.2020

Kjørte fra Fv17 ved Osenkrysset og fulgte Fv715 til Osen. Det var et lag med nysnø over Osenfjellet, men nede i Osen var det grønt og fint som vanlig. Barnebarnet Oliver var med i dag. Vi parkerte ved sjøen (Osen) på høyre side like før avkjøringa til Åfjord/Roan. Herfra går det en blåmerket god ganske bratt sti opp til toppen av Kalvhammaren. På toppen er det et trigpunkt. Fra toppen fortsetter stien nord og ned til veien. Vi planla å bestige nabofjellet Strandafjellet, så nede ved veien fortsatte vi etter veien til vi passerte kryss Skoganveien. Fra krysset er det 180 meter etter vei til det går en merket sti mot Varden og Strandafjellet. Litt utydelig sti i skogen like forbi et hus. På returen tok vi sjansen og gikk gjennom gårdsplassen. Fra huset er det en tydelig blåmerket/vardet sti via varden og opp til Strandafjellet. Et infoskilt på toppen mot Svartholet og mot Anddalstjønna. Fra toppen her er det god utsikt mot Osenfjorden og Sandviksberget og mot de to øytoppøyene Ramsøya og Hepsøya. Disse øyene er det mulig å besøke med hurtigbåten Osenfjord. Denne båten går helt til Skjerpøya og Bessaker. Sjekkinfo på http://m.fosennamsos.no/sandviksberget-skjaervoey/
Vi gikk ned fra fjellet samme vei som opp og kom ned like før solnedgang. Ca. 1,5 km. etter veien tilbake til bilen.
Statistikk:
Osen 21-22/45
Trøndelag 703-704/1560

Toppen av Kalvhammaren nærmer seg
Utsikt fra Kalvhammaren mot vest.
Utsikt fra Kalvhammaren mot signaltoppen Gjeltheia
Trigpunktet på toppen av Kalvhammaren
Toppen av Strandafjellet nærmer seg
Ikke langt igjen nå.
Infoskilt på toppen av Strandafjellet
Flott utsikt mot Sandviksberget og øytoppøyene Ramsøya og Hepsøya
Et tilbakeblikk mot Kalvhammaren sett fra veien.