Trakta-Norges vanskeligste fjell. (19.07.2012)

Written by Signar (Signar Andre Nilsen)

Ascents Trakta (980m) 19.07.2012

Norges vanskeligste fjell har fått besøk. 6-/A0 klatring. Mye hardere enn forventet. Rapport og bilder kommer.

Hadde med en av skandinavias beste kileklatrere, men han måtte dra seg opp etter en kile for å klare flyttet. Vått, mosegrodd, rett og slett herlig :)

Hvordan det var mulig å klare dette i 1910 uten sikringer av noe slag er ganske utrolig...

Bildene taler for seg selv, vi fulgte orginalruta/letteste vei slavisk.

Fra Raftsundet mot Trakta og Korsnestinden
Klatringen starter straks
fra 2 taulengde. søkkvått og såpeglatt
Cruxlengden. Risset ble gradert til ca 6-
Lett klatring, men eksponert som fy.
Raftsundet og Korsnestinden i bakgrunnen.

Missing title

Written by Oddvar 10.12.2012 23:52

Meget interssant å få førstehåndsinfo om vanskelighetene på Trakta. Med hensyn til prestasjonene til pionerene er det morsomt å lese om Skeistinden i Sørfold. Norges fremste klatrere på den tiden, Schelderup, Rubenson og Jentoft hadde med seg Slingsby. De prøvde først fra sydvest, men måtte gi opp. Gikk så rundt tinden og fant et sted hvor den lange Jentoft ved å stå på hodet til en av de andre, klarte å dra seg opp. Det var ingen varde på toppen. Men ryktene fortalte at en lokal fyr fra Sørfold hadde besteget tinden tidligere. Dette anså de for helt usannsynlig, men Schelderup hadde i ettertid fått kontakt med karen. Her var svaret: "Ka den der klatringa av Skeistinden gjelde, har æ det her å sei. Det hendt sommaren 1898. Vi va fem på lag og prøvd oss først fra sydvest, men kom itj opp. Æ forsøkt på nytt vestafrå uten de andre karan, og fekk nu nådd toppen, ja. Grunn te at æ itj brydd mæ om å bygg noka varde, va at æ grudd meg sånn for å klatre ned