Svolheia - Mandal, på traktorvei nesten til topps, 77/404 (18.07.2012)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Svolheia (315m) 18.07.2012

Som de andre som har skrevet rapport om denne toppen så kjørte vi til Norum, men vi snakket med bonden der og han anbefalte oss å kjøre forbi husene hans og ned til ett hus med en gammel forfallen låve som ligger like nedenfor huset hans. Vi parkerte der og gikk vegen tilbake noen få meter til en traktorvegen som går langs kanten av jordet som vi fulgte til den krysser en liten bekk. Vi fulgte bekken oppover og det var veldig greit å gå for på høyre side av bekken går det en gammel traktorveg som vi fulgte til vi var rundt hundre meter tror jeg i luftlinje fra toppen. Da gikk vi bratt opp skråningen mot toppen. Greit terreng å gå i, ikke mye undervegetasjon siste biten, men ganske bratt. Fin utsikt fra Mandal sitt høyeste punkt, med flott varde. Brukte 50 minutter t/r inkludert en liten pause på toppen. Ca 600 meter i luftlinje fra der vi parkerte bilen til toppen.
Mor og Asbjørn var også med.