Vandring norr om Riksgränsen (17.07.2020)

Written by Bucadog (Richard Lindmark)

Visits of other PBEs Riksrøys 266C (623m) 17.07.2020
Riksrøys 266D (603m) 17.07.2020
Riksrøys 267A (680m) 17.07.2020
Riksrøys 268 (1,092m) 17.07.2020
Riksrøys 267 (624m) 17.07.2020
Vy mot Kärkevaggi och Trollsjön. På Covid-säkert avstånd
Rr266C
Tältade vid en vacker liten sjö
Ravrrevarri 1090 möh och Rr268
Fantastisk vy över fjällen.
Linsgryta på gång!
Fantastisk vy över fjällen. Linsgryta på gång!

For på en lite vandringstur med tåget upp till Riksgränsen.
Första dagen gick jag norrut längs gränsen och besökte riksrösena Rr266C och Rr266D. Det var lite småregnigt men på kvällen klarnade det upp. Tältade vid Njuorajavrresaiva. Dagen efter vandrade jag vidare norrut längs leden mot Stordalen. Vi Stoakcevaras vek jag av upp mor Reavrrevarri. Gick en hel del på snölegor upp mot toppen. Där uppe fotades det och lagades mat. Satt en lång stund på en hylla med ett vackert panorama från Lofoten i väst till Lapporten i öster. Gick tillbaka samma väg jag gick dit. Såg en större renhjord nere i Stordalen och en hare uppe på 1000 möh. Passade på att besöka riksrösena Rr267A samt Rr267. Tillbaka vid tältet träffade jag två trevliga norrmän som gick Norge på langs. De hade några veckors vandring kvar upp till slutmålet, imponerande!
Dagen efter gick jag tillbaka till Riksgränsen, tog tåget till Abisko och kopplade av en dag där innan jag åkte hem.

Spennende riksrösexpedition

Written by TERJES 27.11.2020 13:13

Spennende å se at du samler på riksrøyser i Trøndelag, og videre nord for Trøndelag. Det burde lages riksrøyslister videre nordover også. Ettersom du bor i Sverige kunne det lages lister over røysene i Norrbottens län , Västerbottens län i første omgang.

Flotte bilder i vakker natur langs gränsen.

Sv: Spennende riksrösexpediti

Written by Bucadog 03.12.2020 17:06

Tack så mycket! Jag ser att du har varit ut på många fina turer. Jag hoppas kunna komma ut mer i framtiden. Har som mål att besöka alla riksgränsrösen. Det kommer ta lång tid :)

Jag ska prova lägga ut de riksrösen som är mer norrut. Ser att man kan bidra med det på sidan.