Austefjellet og Hausdalshorga: Bergen 100% (08.11.2020)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Bontveit (300m)
Endpoint Bontveit (300m)
Ascents Austefjellet (808m) 08.11.2020
Hausdalshorga (784m) 08.11.2020
Visits of other PBEs Bontveit parkering (305m) 08.11.2020
Domus Medica (353m) 08.11.2020
Dyrdalsvatnet (435m) 08.11.2020
Varden på Hausdalshorga (775m) 08.11.2020
Hjelpekorpshytten (363m) 08.11.2020

Kort tid etter at jeg besteg Rundemanen (568) i februar 2016, som var min første fjelltopp (PF > 100m) i Bergen kommune, satte jeg meg et mål om å bestige samtlige 33 topper i kommunen. Dette målet ble fullført denne nokså milde novemberdagen. Været så utrygt ut, men endte opp meg å holde seg bra gjennom hele turen! Turen var noe kortere enn forventet, og tok like over 3 timer (inkludert 10 minutter på Austefjellet og 5 minutter på Hausdalshorga)

Utsikt fra Frotveit i retning av de to fjelltoppene: Austefjellet til venstre og Hausdalshorga til høyre

Jeg var ikke den eneste som ønsket å utnytte den første finværssøndagen i Bergen på en god stund: Antagelig rundt 80-100 biler på Bontveit

Fulgte grussveien rett nordover fra Bontveit, akkurat som da jeg besteg Livarden (683)

Like før Hjelpekorpshytten tok jeg av til høyre i retning av Bjørnastølen (380) og Dyrdalsvatnet (435). Dette står i motsetning til rutevalget dersom man skal bestige Livarden. Man kan ta av til venstre ved denne rundturen også, men må da akseptere en lenger tur om Slettegga (742) og Nobbane (713). Ingen av disse har PF over 100m, og dessuten av ryggen mellom Austefjellet og Hausdalshorga den fineste delen av rundturen. Motivasjonen for Slettegga og Nobbane var dermed heller laber

God sti, men litt fuktig og en sti som periodevis går nedover (taper 20 høydemeter her, og nesten 35 høydemeter over neste åsrygg like før Dyrdalsvatnet). Utsikt mot Hausdalshorga rett frem

Dyrdalsvatnet (435) til høyre og Austefjellet rett frem

Fulgte stien oppover mot fjellpasset mellom Nobbane (713) og Austefjellet. Dette ligger på vel 650moh.

Selfie med Dyrdalsvatnet i bakgrunnen - 1 time etter turstart. Jeg brukte nokså nøyaktig 10 minutter herfra og opp til fjellpasset på 650moh.

Utsikt vestover fra Austefjellets vesttopp, ca. 748moh. Jeg gikk i t-skjorte helt opp hit, før fjellluften tok meg her oppe

Utsikt videre mot hovedtoppen bakerst til høyre

Faretruende vær i kommer inn fra sørvest! Jeg følte meg rimelig sikker på å havne i en tett regnbyge, noe det har vært mye av i regionen den siste tiden, men slapp unna uten en eneste regndråpe på mirakuløst vis!

Utsikt nordover fra toppen av Austefjellet

Utsikt sørover fra toppen av Austefjellet: Mitt neste turmål, Hausdalshorga, rett frem

Toppselfie!

Utsikt østover mot Gullfjellet (987 og 962)

Utsikt mot sørøst: Sveningen (842), som jeg besteg for 4 uker siden

Da er vi like forbi fjellpasset mellom Austefjellet og Hausdalshorga, som ligger ca. 669moh. Hausdalshorga er Bergens 4. høyeste fjelltopp, og også blant de bratteste

Selfie fra topp 33/33 i Bergen!

Utsikt tilbake mot Bontveit

Bildet er tatt 3 minutter etter det forrige... Resten av turen gikk i strålende solskinn!

Gikk den bratte (og litt fuktige) stien ned mot Dyrdalsvatntet (435)...

... For så å gå rett til venstre. Dette er nok raskeste vei, men ulempen er at man kommer ned til Øvstebø hvor man på det laveste er nede på 222 moh.. Man får dermed noe litt kjedelige høydemeter på bilveien opp igjen til Bontveit. Alt i alt en strålende tur uansett - Blant de beste i Bergen!