Bryggefjell og Blåfjell (07.11.2020)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bryggefjellnuten (785m) 07.11.2020 11:14
Skjenan (812m) 07.11.2020 11:35
Blåfjell på Lifjell (817m) 07.11.2020 13:26
Blåfjell trig.punkt (816m) 07.11.2020 13:33
Visits of other PBEs Bryggefjell utsiktspunkt (778m) 07.11.2020 11:11
Bryggefjell parkering (342m) 07.11.2020 15:48
Utsikt tilbake mot Bryggefjell på andre siden av dalen

Hadde lyst på en fjelltur på Lifjell i dag. Kjørte hjemmefra i tjukk tåke og kanskje småglatt? Hadde sommerdekk og kjørte skikkelig forsiktig opp i tåkehavet til Bø. Tok opp mot Oterholt og så til Li. Stor parkeringsplass der og ingen tåke.
Parkering og stistart
Utsikt fra benken på vei opp
Fulgte blåmerka sti forbi Sletteli og de fine bergene der. Stoppet ved benken på berget for å ta bilde av Bø og tåken en kunne se i dalene nedover. Fulgte blåmerka sti videre oppover, mistet stien på bergene og tok da inn på den andre blåstien og kom opp i samme skaret som den andre stien. Sikkert lurere å følge stien til høyre, for selv om den er litt lengre, er det sikkert ikke så mange sva på den som den vi gikk? Blåmerket sti frem til det fine utsiktspunktet. Ganske kald vind her oppe og vi måtte på med både det ene og det andre laget av tøy. Ikke t-skjorte mer her nei.
Bryggefjell utsiktspunkt. Her snur de fleste
Fra utsikten gikk vi blåsti bort på Bryggefjell. Videre på samme blåsti til vi så vannet og tok da inn til høyre på en mer eller mindre synlig sti og opp på Skjenan.
Toppen av Skjenan
Lette rundt etter et vindstille sted å sitte her, men ikke lett å finne det (derfor så mye rundt på toppen på sporet). Satte oss ved vannet og spiste matpakke. Gikk ned igjen samme vei og kom inn på blåstien på samme sted vi tok av og vi diskuterte om vi skulle ta Blåfjell også. Gikk da ned blåstien til snuplassen i enden av Tjønnstultjønna.
Tjønnstultjønna
Her hadde en hogstmaskin kjørt over myra og vi kronglet oss frem i restene av den. Fant et lite tråkk og kom over i et stort tråkk, som vi fulgte til vi skimtet Gråndalstjønna. Her var vi litt i tvil om hva vi skulle gjøre, da det ikke er lett å komme opp noe sted her. Vi valgte å prøve å gå et annet sted enn de andre har gjort, men kronglete dette også. Gikk mellom de to vannene før Blåtjønn og så en renne vi kunne komme opp til toppen her. Litt klyving, men helt OK.
På toppen hadde tåken lettet litt nede i dalene og der var flott utsikt.
Blåfjelltoppen
Blåfjell triggerpunkt
Ned igjen gikk vi over Blåfjell triggerpunkt og fulgte noen varder nedover. Men mistet dem. Klorte oss ned et sted der det var litt kronglete å komme ned, men gikk fint bare en snudde seg litt og holdt i gode tak. Videre ned igjen samme sti til Tønnstultjønna. Her fulgte vi stien som går ned Tjønnsuldalen. Litt vått og klønete nedover gjorde at det tok tid. Tok så mot Innleggen da vi kom i første kryss. Her gikk stien rundt fjellet og oppå en fin høyde bortover. Kosa oss her. Etter en liten sjokoladepause ved Treskjeberget med nydelig utsikt gikk vi videre bortover til vi kom til nytt skilt merket Innleggen. Her går blåstien rett opp fjellet, oppover og oppover. Det er tau og kroker å holde seg i og det er nødvendig. Gikk over et par berg, som var glatte og litt ekle, men kom over. Videre forbi Dingdongkirken og bort på blåstien vi gikk opp på. Tok nytt bilde der benken står, denne gangen var det ikke tåke i dalene nedenfor slik som i formiddag. Da vi kjørte hjem småregnet det. Heldige med været i dag!!!
Sjokoladepause på Treskjeberget
Samme utsikt som i formiddag, men nå uten tåke og med skyer.
Utsikt
Blåfjell i sikte på andre siden av dalen
Mange fine små vann oppå her
tynn ishinne på vannet på stien vider fra Skjenås