Nordøst for Jordalsvatnet (17.10.2020)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Slettafjellet (310m) 17.10.2020 17:14
Visits of other PBEs Hjortland p-plass (155m) 17.10.2020 15:16
Den Trondhjemske Postvei Rolland-Glaskaret (105m) 17.10.2020 17:30

I dag ble det en tur til toppene nordøst for Jordalsvatnet. Jeg kjørte til Hjortland og parkerte på P-plassen der. Herfra fulgte jeg sti oppover dalsida mot Stangelifjellet. Stien var god, selv om det til dels var relativt vått og gjørmete. Etter hvert kom jeg inn på stien som er avmerket på kartet. Det var litt yr i lufta, men det gikk greit over de to toppene på Stangelifjellet.

Nede ved demningen i Setervatnet stoppet Peakbook-appen å virke. Løsningen var å stoppe appen og starte den på nytt. Da virket det fint, og jeg mistet ikke sporet jeg hadde så langt på turen. Jeg hadde vært på de fleste toppene i området tidligere, så dette var kjente trakter.

Opp til Litlanipa var det god sti. Videre mot Slettafjellet tok jeg en direktevariant, men der var det stort sett bare myr. Slettafjellet nås greit via et tråkk fra nord.

Fra Slettafjellet fulgte jeg sti som etter hvert går langs kanten av fjellsida. Deretter tok jeg en tur langs den trondhjemske postvei. Ved Rødland kom jeg inn på asfaltvei, og da var det bare å finne en grei vei tilbake til bilen på Hjortland. Da jeg kom ned til bunnen av dalen, var det i underkant av 3 km tilbake til bilen.

Mot nordøst, et stykke oppi lia mellom Hjortland og Stangelifjellet. Hetlebakksåta til venstre for midten.
Demningen i Setervatnet. Stangelifjellet i bakgrunnen.
De to toppene på Stangelifjellet ses i midten. Masten på Rundemanen til høyre. Bildet er tatt nordvest for Setervatnet.
Fra Storsåta. Høgstefjellet til venstre og Veten i Åsane til høyre. IKEA skimtes i midten.
Fra Storsåta mot nordvest. Askøy i bakgrunnen.
Fra Storsåta. Askøybrua i midten.
Fra Litlanipa. Tertnes og Ulsetåsen i bakgrunnen.