Kyrkjenuten (15.10.2020)

Written by Vebjørn93 (vebjørn kiil seljelund)

Ascents Kyrkjenuten (1,601m) 15.10.2020

Etter å ha besteget nupseggi dagen før var beina allerede god og mør. Overnattet i telt på parkeringen ved ullshaug ved gamleveien gjennom Røldal(ikke gjennom tunnelen) . Dette var en mye lengre etappe en fra indrejorda hvor jeg så mange startet, men mye mindre høydemeter i gjengjeld. Det var ca 11km i luft en vei, men høvelig slakt terreng. De tre første kilometerne var godt merket med varder og røde T'er, så skjærte jeg av over ett bekkefar hvor jeg måtte av med sko og sokker, noe småkaldt en dag midt i oktober men likevell forfriskende. Veien herfra var lang men i godt vær kan man finne seg i det meste. Det var varder å se stort sett hele veien til topps. Passerte en liten tilfluktshytte på veien men den var låst. Kanskje det var en privat jaktbu, skremte forresten opp en god del ryper på min ferd. 4 km fra toppen kasta jeg sekken. Var på toppen ca kl 16, her var det bare å nyte utsikten for så å starte på den lange returen, da jeg hadde brukt 5,5 timer opp og hadde ikke tenkt å bruke like lang tid ned da jeg skulle videre til Haugesund samme kveld, og for å prøve å nå de røde t'ene før det ble for mørkt, dette gikk akkurat. Siste 3 km ble med hodelykt. Fornøyd tilbake ved bilen kl 20:15. 50 000 skritt, og ca 35km beskrev telefonen(syntes selv det hørtes mye ut og ville trodd det var nærmere 30km). Så å si kun dekning på toppen med telia.