Inste Kongen/Senja (738 m.o.h) (14.07.2018)

Written by andreasholmebukt (Andreas Holmebukt)

Ascents Inste Kongen (738m) 14.07.2018

14. juli la vi ut for å besøke ett av Senja's mer beskjedene topper,- Inste Kongen.
Mange av fordelene til Senja's tinder er mangelen på anmarsj frem til lifoten av fjellet. Inste Kongen fremmer ikke helt denne luksusen. Her må du opp over Hesten, ned gjennom Korkdalen og opp ett bratt skar mellom Svartnesstinden, følge en rygg bak fjellmassen som omsider tar deg opp til Inste Kongen.

I forveien hadde vi gjort lite prepp annet enn å fastslå att vi parkerer bilen i Fjordgård og følger stien opp en gammel slalåm bakkee. Motivasjon for turen var ett eneste blide fra Instagram og en noget skumlest turbeskrivelse fra Kent Hugo's besøk ved Kongene.
I tillegg skulle dette vise seg å være en særdeles tåkete dag. Heldigvis for oss er Senja utrystet med live kamera over da Berg Kommune som gav oss ett overblikk om hvorvidt tåka lå der ute. Ennå kamera viste tett tåke i fjelltoppene pakket vi sekken og dro avsted til Norges pærle.

Ved startpunktet følger du en godt merket sti opp Hesten (556moh), herfra og ned Korkdalen forsvinner stien etterhvert i lyngen så vi annslo en destinasjon ved ei steinur på andre side av dalen.
Etter en kort halvtime gjennom Korkdalen begynte høydemeterne å balle på med veldig kort mellomrom i en tildels bratt ut. Til høyre for oss lå det en alminnelig høy og stupbratt fjellmasse opp type 200 høydemeter som var Svartevasstinden. Etter en kort fotograf-pause i steinura bar det videre inntil en ny dal. Det ble blind navigering fremover da tåka la seg enda tettere til og det eneste vi kunne følge var magefølelsen.

Basert på ett eneste bilde fra Kent Hugo's turbeskrivelse kunne vi estimere vår nøyaktige plassering grunnet en snyflekk som ikke hadde tint bort, derfra var det lett å finne vei videre opp. Etter nye 20 minutter med stigning kom vi til selve pinakelen som var Inste Kongen, her lå det en 2 meters bratt fjellside som måtte klatres opp for å nå toppen. Snare to minutter gågang etter klatringen ankommer du belønningen for strevet, nemlig ett massivt fjelljuv med ett hull i midten som legger seg tett opp som ei bru over juvet.
Omsider når du toppen, med null varde of ingen turbok å føre inn navnet ditt i. Toppen er ikke av det største lage heller og forutenom tett tåke kan den virke riktig så luftig.

Distanse: ca 4,5 kilometer en vei

Inste Kongen
Juvet vi skal opp
Forbi Korkdalen, i begynnelsen av ura under Svartevasstinden
Overblikk av Korkdalen vi kom gjennom, Segla i bakgrunnen. Vi kom ned ved Korkdalsvatnet på tur til
Husøy
Andreas på villspor
Massive Svartevasstind
Andreas og Eirik på ei fjell hylle under Svartevasstinden
Eirik titter over toppen av Svartevasstind
Rundet av dalen, bare sjarmør etappen som gjenstår
Toftevatnet
Ikke toppen
Ett av Senjas mest forunderlige og eventyrlige formasjoner!