Heggelirunden (14.10.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Skansebakken (140m)
Endpoint Skansebakken (145m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Kjerkeberget øst for (605m) 14.10.2020 15:06
Kjerkeberget Nordvest (616m) 14.10.2020 15:38
Brennåsen (658m) 14.10.2020 16:56
Gråberghaugen (633m) 14.10.2020 17:22
Visits of other PBEs Storebekkbua (290m) 14.10.2020 14:21

Oslomarka >600 og PF > 20m

Fin sykkeltur fra Skansebakken til Heggelivann. Denne turen har jeg tatt utallige ganger på sykkel og ski. Til venstre rett før siste kneika opp til dammen. Tok korteste rute inn til Kjerkeberget øst. 100 m opp bratt steinrøys med mye mose og vegetasjon før det flatet ut. Ikke mye utsikt på første topp.

inn mot Kjerkeberget nordvest var det hyggelig spasering i mose i åpen skog. Dette terrenget preget egentlig hele turen. Opp fra myra ble det dog noe klyving opp skrentene til toppen. Denne toppen var lys, åpen og fin med en liten varde, Jeg droppet hovedtoppen Kjerkeberget, for den var jeg på i mai.

Det var slak nedoverbakke helt ned til veien som jeg fulgte tilbake til sykkelen.

Kort sykkeltur oppover langs østsiden av Søndre Heggelivann. Jeg startet bushinga mot Brennåsen i hogstfeltet rett forbi de røde hyttene. Det var 650m i luftlinje fra veien til toppen. Grei spaseing i åpen skog og noen kneiker å forsere før toppen. Denne toppen lå inne i skogen også, men flott utsikt et stykke nedenfor.

Siste topp var Gråberghaugen. Gikk rett over på GPS/kompassretning. Fant endel traktkantarell som jeg tok med. Superflott utsikt fra Gråberghaugen og vestover over Heggelivann. Ekstra fint i kveldssola. Kort grei bushing ned til veien og sykkelen. Tok på varme klær og trillet ned til bilen. For tynne hansker - så det ble årets første neglesprett.

Toppen på Kjerkeberget øst
Kjerkeberget nordvest
Toppen Brennberget
Søndre Heggelivann i kveldssola sett fra Gråberghaugen
Fra Gråberghaugen mot Heggeli dam, Toppene fra venstre Kjerkeberget øst, Kjerkeberget og Kjerkeberget nordvest