Spanstinden/Lavangen (1457 m.o.h) (08.07.2018)

Written by andreasholmebukt (Andreas Holmebukt)

Ascents Spanstinden (1,457m) 08.07.2018

Spanstinden med sine 1457 høydemeter er det høyeste fjellet i Sør Troms og Lavangen. Denne dagen var ikke Spanstinden mitt opprinnelige turmål, egentlig skulle jeg bestige Grønfjellet som ligger noen kilometer lenger nord på Gratangsfjellet ved grensa til Bardu Kommune. Etter bare en 150 meters spasertur i skogen annkom jeg en elvebred med ferske bjørnespor i vannkanten så jeg snudde og vente nesa lenger sør.

Startpunktet for turen ligger ved en stor parkeringsplass på høyreside av E6 ved Bukkermyrvatnet. Herfra kan du gå både Slettfjellet, Sølvfjellet, og Spanstinden på samme tur om du følger deg opp for det.
For meg ble dette en 100% spontantur og hadde lite til ingen kunnskap om hvordan terrenget kom til å bli. TIl min positive opplevelse var turstien godt merket og ennå så våt juni hadde vært var det få gjørmepytter i møte

På omlag 1000 høydemeter kom snøfonnene frem i store omløpt og la seg som ett teppe over merkinga så her ble det litt gambling om hvor man tok seg videre. Etter litt tittet toppen av Spanstinden seg frem og ruta hadde en destinasjon igjen. Om litt stor jeg forran en dal med Sølvfjellet i sør og Spanstinden i nord og Spanstindvatnet i juvet mellom begge gigantene. Herfra følger du opp en rygg i en lett steinur frem til 1400 moh. De siste 57 høydemeterne går langs en slak og flat rygg med mye utsikt for strevet.

Fra toppen ligger Tennevoll i front, du har klar sikth ned Fjordborneidet og videre opp til den flate toppen til Sølvfjellet.
Spanstinden har en særdeles utsatt fortopp i front for varden som jeg antok en må ta i bruk klatreustyr for å nå. Denne tar seg veldig ut fra toppunktet.