Trimtur til Rivjehornet (28.06.2012)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Start point Borgund (41m)
Ascents Rivjehornet (426m) 28.06.2012
Toppen sett fra Leikanger i sør.

I forbindelse med at vi var i området hele familien, og været var storartet, fikk jeg presset inn en liten trimtur opp til denne fine utsiktstoppen. Fant ikke stien før jeg var godt og vel halvveis oppe, men tracket denne fra toppvarden og ned på gps, så andre kan laste den opp.

Brukte akkurat 30 min opp, og tok meg god tid til fotografering fra toppen. En ørn svevde rolig og majestetisk over meg flere ganger, men forsvant da den nok skjønte at jeg ikke utgjorde noen trussel. Det skal visstnok være et ørnerede i den bratte nordveggen på dette fjellet.

Stien ned igjen var greit merket, men ble utydelig på slutten. Likte ikke helt starten på stien; en port i sauegjerdet som ikke lot seg åpne. Det inviterer ikke akkurat til tur, og skiltet så falleferdig ut. Alternativ start gjennom to saueporter fra veien 200 m lenger øst.

Parkering må nesten skje på snuplassen like ved stistart, for ellers er det trangt på veiene her!