Hardangervidda sørøst (01.08.2009)

Mårbu (1,130m) 01.08.2009
Stordalsbu (1,132m) 01.08.2009

Hardangervidda sørøst - rundtur

Tur fra Kalhovd - Stordalsbu - Mogen - Lågaros - Mårbu 01.08 - 05.08 sammen med Bente og Luis. Øyvind var med de to første dagene og tok båten fra Liset til Skinnarbu. Anjing var med på hele turen.

Vi kjørte opp til Stegaros og parkerte der. Greit å komme hit når vi kommer med båten fra Mårbu.
Første dag gikk vi inn til Stordalsbu og overnattet der. Luis overrasket med kylling til oss alle. Neste dag gikk vi til Mogen. Rett før bakkene ned til Mogen tok Øyvind stien rett ned til Liset og båten, mens vi andre fortsatt til Mogen.

Mogen hadde ord på seg å ha god mat. Tror vi var uheldig med ukedagen. Det ble kjøttkaker som smakte mer som fabrikkerte enn hjemmelaget. Jeg liker heller ikke det at det fyller på tallerken min, mye matsvinn etter mitt syn, liker å spise opp maten. Så Mogen får ikke skryt for maten av meg i 2009.
Vi hadde flott hunderom i 2. etg som Anjing kunne ligge på mens vi var og spise. Greit å komme seg unna og få hvile i fred.
Tredje dagen går vi opp til Gjuvsjåen og inn til Lågaros. Det var lagt ut klopper i bjørkeskogen nå så mye bedre å gå her enn i 1986. Mye folk på Lågaros og Anjing måtte ligge i bur i skuret, noe han ikke synes så veldig om, men det gikk, han holdt kjeft til slutt etter at jeg hadde vært hos han det meste av kvelden.
Vi så at tidsskjemaet hadde sprukket hver dag, neste dag var en 7 timers rute og vi måtte finn ut hvordan vi kunne klart å komme til Mårbu før kl 19. Det vi bestemte oss for var å sende Bente i forkant kl 08 om morgenen, mens Luis og jeg var med og vaska og rydde hytta. Vi startet en time senere. Vi gikk og gikk og så ikke noe til Bente så lurte på i alle dager hvor langt hun hadde kommet med forsprang på en time. Vi hadde avtale om at hun skulle vente ved ei elv som vi sannsynlig måtte vade over.
Da vi nærmet oss elva så vi Bente på andre siden og da gikk det gikk så lenge før vi tok henne igjen. Hun kunne fortelle at hun hadde så lyst til å prøve å komme seg over alene, men det hadde ikke gått som hun ønsket, hun hadde falt med hele seg i elva og måtte skifte alt.
Vi fortsatte sammen videre og etterhvert kom nedstigningen ned til Mår. Det var en langt stykke å gå fram til hytta og vi måtte vade en elv til. Vi rakk ikke middag kl 19.00, men de hadde to bordsettinger så det ble mat på oss likevel.

Neste dag skulle vi ta det rolig før vi tok båten ned til bilen på ettermiddagen. Herlig å sitte ute og nyte utsikten og sola. Bente ville sitte inne for hun mente hun hadde vært nok ute de siste dagene, men vi fikk lurt henne ut til slutt.
En fin tur og takk for veldig hyggelig turfølge.