Hardangervidda fra Mårbu til Finse vest for Hardangerjøkulen (26.07.1982)

Written by siroho GSM

Rauhelleren (1,220m) 26.07.1982
Rembesdalseter (960m) 26.07.1982
Stigstuv (1,245m) 26.07.1982

Langtur over Hardangervidda fra Mårbu til Finse på vestsiden av Hardangerjøkulen

Etter en strevsom langtur året før så hadde jeg planlagt litt anderledes denne gangen. Nå hadde jeg mine egne fjellsko, og matlagret var større samt en del mer penger og nå visst vi hva togbilletten kostet. Denne gangen hadde jeg med to andre venninner, Anne Gunvor og Anne Cathrine. Søskenbarnet til Anne Catrine, Marianne, ville også være med så da ble vi 4 jenter på tur. Gjengen var da 17 år, 16 år, to 15 år. Dvs vi hadde med to 2-mannstelt.

Turen startet 26.07.1981 og varte til 01.08.1981 og det var meldt pent være hele uka.

Turerfaringen til Anne Gunvor var lik min, men de to andre var yngre og mer uerfarne, så for å teste litt ut om de ville klare turen hadde jeg arrangert en testtur til Himingen noen dager før. Det gikk bra så da dro vi.

Vi tok også denne gangen bussen opp til Kalhovd og videre til Synken, til Mårvann og båt over vannet til Mårbu. Derfra gikk vi litt opp i lia før vi teltet.

Dagen etter, 27.07 ble det igjen denne lange turen inn til Rauhelleren, men nå visst jeg hva jeg fikk til, så det gikk mye bedre.

28.08 fortsatte turen mot Stigstuv og Bjoreidalshytta. Vi var innom og kjøpe sjokolade og brus husker jeg og vi fant oss en fin elv å telte ved den natta. Nydelig vær, litt mygg, men ikke uoverkommelig, varmt til langt på natt.

29.08 passerte vi vegen ved Dyranut og fortsatte til Kjeldebu og litt videre opp i lia. Nå hadde vi sett på Hardangerjøkulen hver dag og sett at den kom nærmere og nærmere, og nå var vi så nærme at vi kom under den. På denne dagen skjedde det noe som fikk konsekvenser for turen videre. Marianne hadde bært teltstengene og så hadde hun ikke festet de godt nok slik at en hadde falt ut. Så resten av turen hadde de en teltstang for lite, men kreative var de og fikk det til likevel. Godt det var finvær hele tiden.

30.08 begynte vi på den mest spennende del av turen. Terrenget ble mer kupert og vi kom høyere opp. Vill natur rundt Rembesdalskåki der en arm av isbreen kommer ned. Blankskurt fjell og ei breelv som måtte passeres. Det var ikke bro, bare en vaier som var spent opp. Så her var det bare å ta sats og hoppe så langt en kunne samtidig som en holdt seg i vaieren. Det ble noen turen fram og tilbake for å hjelpe de andre med sekkene, men vi kom over greit alle, og så måtte vi også ta en runde der vi tok bilder. Da oppdaget jeg også at sekken til Marianne var blytung, etter en kontroll så fant jeg ut at hun bl.a hadde bært på 1 kg med havregryn. Den ble satt igjen på Rembesdalseter så håper noen fikk glede av den.
Denne dagen hadde også Anne Cathrine bursdag som måtte feires.

Det ble tur innom Rembesdalseter for å kjøpe merke og så fortsatte i oppover på fjellet. Der fant vi oss en flott teltplass med en lite vann. Her oppe var vannet krystallklart og i disse småvannene var det god temperatur pga en lang varmeperiode. I nabovannet lå fortsatt isklumpene og svømte. Helt fantastisk å kunne plaske uti disse småvannene til 23 om kvelden i nesten 1400 meters høyde. Solbrent ble vi på turen, så jeg husker jeg gikk med et sjal som dekte til knehasene mine. Tror vi kunne telle antall skyer på en hand denne turen.

31.07 ble det sjarmøretappe til Finse. Greit å tusle nedover selv om det var slitsom å gå på veg det siste stykket til Finsehytta. Det ble telt på utsiden av hytta og toget hjem dagen etter.

Denne turen ble en mye mer positiv opplevelse enn den første, ikke minst pga så fint være hele tiden. Vi hadde også unt oss litt sjokolade og spise bedre. Mat er viktig på tur.

Jeg har analoge bilde som jeg skal skanne når jeg får tid.