Krånipa og Holdhusfjellet (03.10.2020)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Gullbotn (189m)
Ascents Krånipa (706m) 03.10.2020
Holdhusfjellet (607m) 03.10.2020 09:26
Visits of other PBEs Gullbotn p-plass (245m) 03.10.2020
Start date 03.10.2020 09:26
End date 03.10.2020 13:27

Valgte en litt annen løype i oppstigningen enn den jeg fulgte for ca 2 1/2 år siden, Krånipa mm. Startet med å følge traktorvei innover, og denne gangen fikk jeg med meg broen som krysser over Teinelva. Fulgte så sti langs hyttene, den dreier mot høyre etter siste hytte og etter hvert mot S.
Forrige gang tok jeg opp langs kammen opp mot Skåpet; denne gangen fortsatte jeg på sti på baksiden og krysset over en bekk. På andre siden av bekken stod det en liten varde, men stien ble utydelig og forsvant for meg. Fulgte oppover på Ø-siden av bekken og det var greit å finne vei oppover.
Etter et litt brattere parti kom jeg inn på en sti som gikk i sørlig retning. Fulgte denne videre og senere et hjortetråkk til jeg kom over tregrensen. Satte så kursen mer eller mindre rett mot toppen.

Skremte opp en hauk som lurket inne i noen småbusker. Lenger oppe var det en falk som jaktet.

Det blåste godt fra Ø på toppen, men temperaturen var mild. Mye støv i luften dempet utsikten.

Fortsatte langs kammen ut mot Holdhusfjellet der det er flott utsikt ned mot Samnanger og fjellene i Ø. Hadde det ikke vært for støvet, da.

Etter en lengre lunsj satte jeg kursen ned mot den stien jeg hadde funnet på vei opp. Kom inn igjen i hjortetråkket først. Nå fulgte jeg stien litt videre enn der jeg kom inn på den oppover for å se hvor den gikk. Men den tørket vekk over steinknausene. Det eneste jeg oppnådde var å få en litt vanskeligere nedstigning til jeg kom tilbake til der jeg krysset elven på vei oppover.

Sporet jeg fulgte oppover ga meg en slakere og enklere oppstigning enn den jeg hadde på forrrige tur. Sporet nedover var ikke optimalt.