Oktoberfest - Gasskatjåhkkå (01.10.2020)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Gjerdalsveien (555m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Gasskatjåhkkå (1,517m) 01.10.2020
Juoksatjåhkkå (1,252m) 01.10.2020

Norges største pf-topper
1.10.2020

Kjørte fra Kobbvatnet innover Gjerdalen til Reinoksskardet. Stien startet mellom Jierddajavrre og Juoksajavrre. Sporadiske varder viste ruta til Halljejavrre (910). Imponerende å se det høyreiste fjellet stikke opp av tåka. Neste etappe gikk på skyggesiden langs galleriet øst for Halljejavrre. Deretter gode og tørre sva opp østryggen. I øvre del var det plenty med nysnø. Krysset en del av Veikdalsisen før oppgangen til Gasskatjåhkka (1517). Faktisk 12 år siden turen i 2008. Utsikten var i storformat og vel så det. På returen gikk vi på solsiden vest for Halljejavrre. Fortsatte over demningen ved Gasskajavrit. Videre opp fjellsiden på bløte og tørre sva. Etterhverrt kom vi innpå en fin gress og mose-renne som førte oss nesten til topps. Etter litt småklyving ankom vi Juoksatjåhkkå (1252). Fin utsiktstopp mot Reinoksfjellet og Reinoksvatnet. Paal Andre konkluderte med at dette var årets beste topptur i fjellsko.

Dronefilm - https://www.youtube.com/watch?v=vqftw_iB0Mw

1. januar 2020 opphørte Tysfjord som egen kommune. En halvdel gikk til Narvik og den andre til Hamarøy. Dermed mistet Gasskatjåhkkå statusen som kommunetopp og ble erstattet med den 3 meter høyere Bjørntoppen (nå beliggende i Hamarøy). Uansett er Gasskatjåhkkå nest høyest i både Hamarøy og Sørfold..

Gasskatjåhkkå

Gasska

Juoksatjåhkkå

Vakkert!

Written by heisim 01.10.2020 20:46

Flott på fjellet om høsten, og veldig fine bilder! Ny knalltur sikkert ;)