Store Rundfjellet (27.09.2020)

Ascents Store Rundfjellet (936m) 27.09.2020
Svartrubb (698m) 27.09.2020
Visits of other PBEs Bjørkebakken p-plass (110m) 27.09.2020

Parkerte på skytebanen i Bjørkebakkdalen, og gikk oppover traktorveien mens jeg ventet på at sola skulle komme fram bak fjellet. Den kom heldigvis fort, og det ble varmt og godt oppigjennom. I siste sving, hvor veien tar innover mot Rundfjellvatnan, fant jeg en passende plass å krysse elva og begynne på bakken mot Svartrubb, hvor jeg igjen kom inn i skyggen. Fant en litt kronglete vei opp over kanten, og inn i den varmende sola.

Høstfarget skog
Toppen sett fra Svartrubb

Etter en rask drikkepause gikk jeg sørover mens jeg så etter en god rute opp til toppen. Jeg endte etter hvert opp med å bare skrå opp lia, noe som fungerte veldig bra. Det var litt glatt i noen partier, men ingenting veldig utfordrende.

Breitinden
Kvænan
Mot Hjertinden

Toppen bød på veldig god utsikt, særlig nordover. Nallangaisi utpekte seg spesielt som blikkfang, der den stakk opp i det fjerne. Dessverre blokkerte Høggompen for den virkelig store utsikten mot Lyngen.

Løksetinden og Fakstinden
Nallangaisa stikker opp i det fjerne
Rivtinden og Spanstinden

Etter et kort besøk på toppen, bar det ned samme vei. En herlig september-dag i nord.