Lovund - Lurøy (03.07.2012)  6

Øytopper
3.7.2012

TOPPTUR PÅ LOVUND
Lovund er ei øy ytterst i Lurøy kommune. Øya er liten, bare 4,9 kvadratkilometer, og Lovundfjellet på 623 moh. tar opp det meste av plassen. Mot vest går fjellet ned i havet i bratte sva. Her er det ingen skjærgård som skjermer mot storhavet, og dønningene ruller nesten alltid tungt inn mot land. På sørsiden er landskapet et annet. Her finnes lune viker og dalganger som skjærer seg bratt og kvast inn i fjellet. Men skjærgården er liten og gir ikke mye le for båter når uværet setter inn. Nordsiden av fjellet er dominert av Lundeura, en mektig steinur som strekker seg opp fra en smal strandflate og opp mot brattsvaene. Lovunds berømte lundefuglkoloni har hekkestedet sitt her og ura er full av liv i hekkesesongen fra april til august. Her lever også mengder av havørn midt i matfatet med egg og fugleunger av forskjellig slag. På østsiden går fjellet over i en lun strandflate. Og her, i le av en mektig skjærgård, fant steinaldermennesker ut at de kunne bo. Utgravninger i 1937 avdekket at det har bodd folk her fra steinalderen av. På grunn av ettervirkningen fra siste istid var havnivået for fire tusen år siden rundt 18 meter over dagens nivå. Det mektige Lovund ellet ruver over det lille, pittoreske øysamfunnet som livnærer seg av havet, og da hovedsakelig av lakseoppdrett. Folketallet har økt mye og er stadig økende. Dyktige innbyggere på Lovund begynte tidlig med lakseoppdrett, men det gikk på ingen måte bra. Heldigvis ga de seg ikke, og i dag ligger anleggene som olympiske ringer på en rekke egnede steder nord og sør for «gulløya». På selve Lovund er det slakteri og pakkeri. Her er fabrikker som produserer fiskekasser og fiskefôr, og de arbeider også med videreforedling av oppdrettslaksen. Hver dag går det ca. 20 trailere fullastet med laks fra Lovund. Anleggene er lokalt eid, og hvert år pløyes overskudd i flere hundremillionersklassen tilbake til lokalsamfunnet.
RIKT FUGLE OG DYRELIV
Nettopp på grunn av alle trailerne er det ikke så lett å få med seg bilen til Lovund i sommersesongen. Vi kom til ferjeleiet på Stokkvågen en god time før ferja skulle gå. Det var nesten så vi fikk vondt i magen da vi rundet svingen og fikk se den lange bilkøen. Det var siste ferje dennedagen. Vi valgte derfor å parkere på den store parkeringsplassen ved ferjeleiet. Køen var forresten ikke bare trailernes skyld, samme helg skulle nemlig Trænafestivalen arrangeres. Den trekker store mengder folk fra hele landet, og for å komme til Træna må de ta ferje via Lovund. Uten bil var vi sikret å komme med ferja, mens de øvrige bare kunne kaste et langt blikk etter dagens siste skyss. Det er ingen grunn til å ta med bilen over til Lovund da det bare er noen få kilometer med vei der. Etter en natt på Lovund hotell og rorbuer var vi klare for ny tur i strålende vær. Ruta var grei, vi fulgte først hovedveien så langt den går mot øst. Til høyre rett etter grinda og feristen starter en meget godt merket sti. Den går litt opp og ned på sørøstsiden for Nøva og gir fantastisk utsikt mens den runder yttersiden. Vi stoppet på høyden og kikket ned i Novvika, hvor det lå en båt på stranda. Herfra kunne vi også se ruta videre nesten til toppen. Vi hadde god tid, så vi ruslet ned til bukta for å hilse på båtkarene. Det viste seg å være noen trøndere som hadde seilt med nordlandsbåt fra Leka og var på vei til Trænafestivalen. De hadde foretatt denne seilasen to ganger før i samme ærend. Nå lå de i le og ventet på flo mens kokken stekte nyfisket villaks til frokost. Vi fortsatte etter varding langs strandkanten frem til ei hytte. Her deler stien seg, og den ene går mot Kalvdalen og toppen. Kalvdalen er forresten et lite passende navn. Dette ligner mer på et skar med stupbratte vegger på hver side. Derfra tok vi fatt på den bratteste delen av oppstigningen med utlagte kjettinger på luige steder. Stien er lagt helt inn til berget som står som en høy vegg. Vi gikk midt i renna med tanke på steinsprang. Øverst i skaret dreide stien mot vest og inn på den gresskledde ryggen. På toppen gikk vi over en diger gresslette med villsau som hadde «lunsjpause». I bakken var det hundrevis av hull etter lemen. Elleve store havørner lettet med tunge vingeslag fra den bratte ellveggen mot havet og sirklet over oss idet vi ankom varden på Lovund ellet (623 moh.). Vi var de første på toppen denne dagen, men flere var på vei opp. Tinden er også kjent for å være innhyllet i en havtåkedott som gjemmer toppen selv i nydelig sommervær, men vi var heldige og hadde glimrende utsikt mot Træna, Hestmannen, Lurøy fjellet og Tomskjevlen. På tilbaketuren gikk vi over Nøvas 205 meter, der vi kunne se hele bygda og det flotte lakseoppdrettsanlegget før vi igjen måtte stille oss i ferjekø. Lovund er virkelig verdt et besøk.
(Fra boka Norges beste toppturer).

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

STED: Lovund i Lurøy kommune i Nordland HØYDE: 623 moh.