Gråskarvet på en grå og vindfull dag (20.09.2020)

Written by Stigun GSM

Ascents Gråskarvet Nord (1,728m) 20.09.2020 13:32
Gråskarvet (1,731m) 20.09.2020 13:41
Visits of other PBEs Hallingsteinen (1,335m) 20.09.2020 12:22
Gårsdagens nær perfekte høstvær var i dag byttet ut med kald vind fra nordvestlig kant og gråvær. I fjellene nordvest for oss gikk det sågar noen byger. Vi ville likevel ut og gå; Bente i tilsvarende lettgått terreng som hadde gitt slik godfølelse dagen før. Vi kjørte derfor til parkeringen på sadelen mellom Smådalsfjellet og Jørundgilknappen/Gråskarvet og begynte å gå i retning Hallingsteinen, vel 2 km oppover på den brede og lettgåtte ryggen sørsørøstover mot Gråskarvet og drabanter. Sur vind som nok var oppe i kuling styrke, lenger oppe spaknet den merkbart da vi kom mer i le av Rankonøse/Hestebøtten. Merkbar tempobedring på Bente, hun som knapt kunne gå noen meter innendørs i begynnelsen av april etter lillehjerneblødning 12. mars. Hun(og jeg med..) var godt fornøyd med at hun nådde Hallingsteinen uten å anstrenge seg veldig!
Bente ved Hallingsteinen.
Litt bouldering før det bar videre mot Gråskarvet

Jeg ville gå videre mot Gråskarvet mens Bente ruslet tilbake til bilen. Fortsatt veldig lettgått til ca 1500 moh; herover mer og mer ur, heldigvis med tørre steiner. Med lette joggeskoaktige tursko måtte likevel årvåken påpasselighet til i urene opp til Gråskarvet Nord og Gråskarvet som ligger ca 500 m lenger sør. Kraftig vind på toppene som gjorde det nesten vanskelig å stå oppreist enkelte steder. Gikk nonstop med unntak av et par korte fotostopp
Gråskarvet 1731 moh, utsikt øst/sørøst

Retur i le av Gråskarvryggen. Fra 1500 moh og ned til bilen gikk det nokså radig selv om vinden sto i mot. En frisk og fin tur i et selv i gråvær nydelig område.
Fra sadelen mellom Jørundgilknappen og Gråskarvet N mot nord. Fra venstre mot høyre nordflanke Ranastønge, Hestebøtten, Rankonøse, Smådalen, Smådalsfjellet(med Grindafjell bak), Helin og vestflanke Gilafjellet