Vanylven: Løvollsnipa (19.09.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Fotballbana (35m)
Endpoint Fotballbana (35m)
Ascents Løvollsnipa (618m) 19.09.2020 14:28

En nydelig høstdag og Vinjar fikk velge turmål, sjølvsagt utav noen ulike alternativer. Vi hadde tenkt ut Glitteregga, Branden, Storegga og Løvollsnipa i Vanylven. Han ville ha den som var kortest, med lengst kjøring :-) Sistnevnte var plutselig oppgradert til en 100 pf og da en ny topp på min tidligere fullførte Vanylvenliste. Så valget til Vinjar passet helt perfekt !

Vi fikk en fin kjøretur utover, i flott høstvær hvor skodda som hadde lagt i fjorden om morgenen, nesten var forsvunnet. Med Mormor og de åtte ungene på lydbok over anlegget i bilen, gikk turen som en drøm. Plutselig var vi på plass i Vanylven :-)

Jeg valgte den ruta som var kortest, tror jeg. Denne viste seg å være svært våt og sleip store deler av de første 2-300 hm. Høyt og vått gras oppover den bratte sida. Men, jeg gikk forann og banet vei på stien som er veldig godt merket med blåe stikker og malingsflekker. Det var deilig å komme seg over den våteste delen og følge stien oppover via nibbavatna og til toppen. Flott skue fra høgste punkt. Der tok vi oss en lang og god matøkt med koking av vatn på jetboileren til kaffe og kakao, brødmat, muffins, frukt og anna digg.

Returen gikk mye raskere enn oppturen, men vi tok oss god tid i det sleipe og glatte partiet i nedre del.

Vi stoppet innom matbutikken på Åheim for påfyll av is og kald drikke. Det ble en strålende dag for både Vinjar og meg på tur over fylkesgrensa :-)

Ganske tett vegetasjon og høyt gras på vei oppover stien første del. Graset var høyere enn guten :-)
Endelig over den tette vegetasjonen og ser ned mot Åheim
Med utsikt bakover mot Heida
stien videre oppover mot Løvollsnipa fra sør
Blikkstille vatn og vi ser så vidt Hornelen stikke opp i det fjerne
Fra høgste punkt på Løvollsnipa mot Leikanger og bygdene vest for Fiskå
Flott skue mot Stadlandet og Vanylvsfjorden
Lang kosestund på toppen
Fra utsiktspunktet ved varden, mot Åheim
lesing av skilt
Fornøyd gutt på retur
Litt leik i hagen før kveldsmat/middag
Fikk komme ned til "Besta" og kikke på den nyinflytta flaggermusa på utsida av husveggen