Løpetur til Ursknappen (19.09.2020)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Vei ved Storbråtan (332m)
Characteristic Jogging
Ascents Ursknappen (504m) 19.09.2020 16:42

Etter en rolig start på dagen der vi besøkte huset familien til Natasha har i Nord-Odal samt skiftet om til vinterdekk på bilen hennes, dro vi videre for å ta en tur på Ursknappen, som er høyest i Nes kommune i Akershus.

Vi kjørte gjennom Gullverket og videre inn anleggsveien fra Storbråtan. Hadde trodd vi skulle komme nærmere toppen, men pga veldig dårlig standard på veien enkelte steder i form av dype kløfter, valgte vi å parkere i en liten lomme vi fant. Her knøt vi løpeskoene og hev på oss en liten sekk og jogget videre innover.

Vi fulgte veien så langt opp den går mot Ursknappen. Natasha var noe bekymret for tiden, da vi hadde lovet å være på plass i et familiebesøk og valgte derfor å snu og løpe rolig tilbake i stedet for å rushe mot toppen. Jeg fortsatte i mitt tempo.

Ved veis ende gikk jeg direkte ned en liten hylle i skogen og kom inn på en noe svak sti som jeg fulgte før jeg kom inn på stien som går på langs med Steinsjøbekken, som er bedre. Denne er også blåmerket og skiltet mot Ursknappen.

Kom omsider opp til Steinsjøen. Vurderte å hive meg uti her, men gadd ikke å bruke tid på det. Fortsatte videre i slakt og fint løpsterreng mot Ursknappen, som jeg nådde etter kort tid. Toppen er på en liten høyde som er markert med skilt og norske flagg. Skrev meg inn i boken og tok noen bilder før jeg startet på returen. Holdt et bra tempo ned igjen.

Innså at den svake stien jeg hadde fulgt i starten faktisk gikk helt opp til anleggsveien. Den tok bare en liten runde rundt knausen jeg hadde tatt meg ned fra. Det lønner seg å være litt tålmodig av og til. Løp videre tilbake og traff Natasha, som satt klar i bilen. Flott tur.