Vassfaret m/Erling: Kraknatten i Flå (18.09.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Øyvatn p-lomme (816m)
Endpoint Øyvatn p-lomme (816m)
Ascents Raudfjellet (1,017m) 18.09.2020 16:42
Kraknatten (1,047m) 18.09.2020 16:57
Visits of other PBEs Øyvatn p-lomme (816m) 18.09.2020 16:03

Erling og jeg kjørte opp i Vassfaret denne ettermiddagen, for å gå et par turer i den delen som ligger i Flå kommune. Først ut var Kraknatten (1047), og her parkerte vi i en lomme ved Øyvatn. Veien som går videre mot hyttefeltet ved Raudfjellsetre har en bom som nå var nede, men denne var ikke låst. Vi hadde ingen interesse av å finne ut om den kunne bli det, og startet turen med vandring på grusvei fra krysset ved Øyvatn.

Høstlig med fine farger i fjellet nå, og veldig gode temperaturer til å være midt i september. Her ved Øyvatn var jo vinden nesten litt varm. Dette var en nydelig dag blant Vassfarfjell.

Parkeringslomma i veikrysset ved Øyvatn. Kraknatten (1047) er toppen i bakgrunnen rett over infotavla.

Vi fulgte grusveien helt opp til en av de øverste hyttene. Derfra fortsatte vi på en liten, men god sti til Raudfjellet (1017). Her var vi allerede oppe på snaufjellet, og hadde god utsikt inn i Vassfaret og til fjellene omkring.

På stien til Raudfjellet (1017). I bakgrunnen og midt i bildet, ses imidlertid Kraknatten (1047).
Toppvarden på Raudfjellet (1017). Bak til høyre er Kraknatten (1047).

Fra Raudfjellet var det ikke lange biten bort til Kraknatten. Først litt ned i et skar, og så jevn stigning opp igjen noen flere høydemeter enn hva vi hadde gått ned fra Raudfjellet. Mellom disse to toppene var det fremdeles en sti vi kunne følge.

Fine farger i fjellet på denne tiden. Her er vi på vei ned fra Raudfjellet og ser mot Kraknatten. Stien til topps kan ses i den røde og oransje lyngen.

På toppen av Kraknatten (1047) var det ikke lenger like mye lunk i vinden som det hadde vært nede ved Øyvatn hvor vi parkerte. Det blåste også noe mer, så jakka måtte på her.

Utsikten var god, og heldigvis var lufta klar idag, så vi kunne se langt.

Stor toppvarde på Kraknatten (1047). Dalføret til høyre er Vassfaret.
Erling på Kraknatten (1047). I bakgrunnen til høyre er bl.a. Sørbølfjellet (1284).
Utsikt sørover fra Kraknatten. Fjellmassivet til høyre er Norefjell.

På returen gikk først tilbake til skaret mot Raudfjellet (1017). Derfra tok vi en liten sti til venstre (mot sørvest og senere vest) som ikke er på kartet. Denne stien, som enkelte steder bare så vidt var synlig, gikk nede i skogen og førte oss tilbake til grusveien vi hadde gått på litt tidligere. Deretter kunne vi vandre på veien siste etappen til bilen ved Øyvatn.