Øysteinnatten og Nybufjellet (14.09.2020)

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Start point Jønnbu Parkering (757m)
Endpoint Det samme (757m)
Ascents Øysteinnatten (1,173m) 14.09.2020 13:08
Nybufjellet (1,142m) 14.09.2020 14:49
Visits of other PBEs Jønnbu parkering (755m) 14.09.2020 11:04

Idag kjørte jeg til Jønbu parkering (Kr 50 pr døgn, kortautomat). Her fulgte jeg stien oppover rødmerket til Øysteinnatten. Javn stigning oppover med mange hvilesletter i mellom stigningene.
Møtte flere folk på vei ned så det virker som at det er populært å gå her. Kom til toppen hvor det ble en liten pause. Flott utsikt her mot nesten samtlige fjell på Lifjell. Fulgte deretter stien ned og mot Nybufjellet. Hoppet av stien etter en stund og busha bort til stien i Oksladalen. Fulgte denne oppover til stidelet til Mjelten. Fulgte denne stien et lite stykke til jeg så en grei oppgang mot Nybufjellet. Det ble lyngbushing bort til toppen. Flott utsikt her også, men vinden var ganske kraftig på toppen, så det var bare å komme seg i le. Liten matpause her. Fant en grei nedgang til stien. Så lenge en finner dyretråkk er en safe. Det var det mye av ned her. Deretter var det bare å følge stien ned til Jønbu. Flott tur med sol og sommertemperatur idag, Over 20 grader når jeg kom ned på parkeringa.

Sikteskiva på Øysteinnatten
Varden på Øysteinfjell
Fin utsikt på toppen
Varden på Nybufjellet
Flotte farger i fjellet nå
Litt informasjon
Tursti oppe i Krintokleiva.
Krintokleiva
Flere som fisket her oppe.