Nonstinden - Kremtopp både sommer og vinter (13.09.2020)  5

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Øvre Røsta p (460m)
Endpoint Øvre Røsta p (460m)
Ascents Nonstinden sør (1,539m) 13.09.2020 13:15
Nonstinden (1,572m) 13.09.2020 13:25
Visits of other PBEs Øvre Røsta p-plass (460m) 13.09.2020 10:32

Peakbook-samling i Romsdalen - Nonstinden v Bøstølen/Innfjorden

Det var tredje og siste dagen av Peakbook-samlinga. Det var litt forskjellige ønsker og planer denne dagen, og til slutt var det Jørn, Ann-Karin og jeg som dro på tindebestigning. Jørn sin turbeskrivelse kan du finne her. Han har virkelig flotte bilder!

Kvelden før hadde vi en lang runde med vurdering av topper, og det var Skjervan og Nonstinden som sto ut som gode alternativer.

Jeg kjenner til Berillstølen/Bøstølen området fra før, og det er et helt spektakulært område med flotte tinder rund baut, så jeg stemte for Nonstinden. Skjervan er sikkert like flott, men hadde den ulempen at med lavere startpunkt ville det blitt 400hm mer opp gjennom skogen.

Nonstinden hadde veldig mange vinterbestigninger på Peakbook, og så ut som en flott randotopp, men vi fant da et par informative sommerbeskrivelser også.

Vi kjørte over til Innfjorden, og tok til venstre mot Berill- og Bøstølen rett etter tunnellen. Etter noen km gjennom den vakre dalen var det til høyre igjen, og bom som kostet 90kr med bankkort. Helt inne ved Bøstølen parkeringen tok vi til høyre opp en liten setervei og kom enda 200 m lenger inn! Dette er merket i PB kartet.

Start på turen er over brua i enden av parkeringen og straks til høyre på grundig skiltet og velgått sti. Følg denne 600 meter oppover et stykke forbi en stor hytte på venstre side med store furuer rundt. Der stien går veldig nær elva er det greit å komme over. Videre herfra fant vi ikke noen sti, men så oss ut en trasé opp gjennom glenner i bjørkeskogen. Vi var ganske raskt oppe på snaufjellet og det ble tørrere underlag.

Vi fulgte vegetasjonsbeltene oppover og i det flotte været ble det mange fotostopp og beundring av utsikten og de flotte fjell og daler som var overalt rundt oss. Det gikk jevnt og ganske bratt oppover ryggen til den første varden, men det var fast og fint både på vegetasjonen og etterhvert i ura.

Etterhvert ble underlaget mer og mer snø, og det skyet mer over og begynte å blåse kraftigere og brått var vi inne i skodda. På fortoppen og opp til toppen var det plutselig som å være på vintertur. Flotte islagte "vintervarder". Det var jo friskt og fint, men litt synd at vi ikke fikk øst/nordøstutsikten mot Skjervan, fjorden og de andre toppene i den retningen. Vi ventet litt på toppen for å se om det letnet litt. Vi fikk 40 sekunder sol og tok nye vardebilder men panoramautsikten uteble.

Mens vi spaserte nedover snøen forsvant tåka helt plutselig foran oss i vest, og det ble noen fotorunder igjen for å prøve å forevige flotte panoramaer og andre ablegøyer.

Det var lett og fint å gå nedover og brått så var vi nede i vegetasjonen igjen, og bushet rett ned mot elvekryssinga. Oppe på fjellet hadde vi sett både ørner, falker og ravn. Nede i skogen fløy det opp mange skogsfugl. På ca 900moh var det en pigg og glad frosk som hoppet rundt. Ellers traff vi ingen turgåere på denne turen.

Dette er et superfint område, og jeg kommer tilbake. Både sommer og vinter. Vi kunne godt se at Nonstinden var en helt suveren randotopp, og det er massevis av andre flotte topper å bestige i området.

Tusen takk for en strålende tur i godt selskap Ann-Karin og Jørn.

Nær Tom Cruise opplevelse

Jeg må jo ha med i historien at vi hadde en nær Tom Cruise opplevelse. På vei inn til Bøstølen sto det sorte helikopteret ved veien, og det var mange biler parkert ved en hytte. Her var det også uniformert vekter som stoppet oss og villle ha avklart hva vi hadde der å gjøre. Svaret "Bøstølen" var heldigvis riktig løsenord og vi slapp gjennom.

Underveis på turen nynnet vi litt på temamelodien i Mission Impossible for å se om det manet fram litt action. Og jammen fløy ikke helikopteret forbi litt senere. Vi var jo da rimelig sikre på at det var Tom som fløy. Vekterne og alle andre hadde reist da vi kjørte ut, så da var jo det helt opplagt at det må ha vært Tom i helikopteret!

Litlevasstinden 1490
Panorama sørover - Fra venstre: Hesten (1610) er lett å gå fra Berillstølen, og Gamlestølsfjellet (1528) som er mer krevende
Panorama vestover
Litlevasstind 1490 - Foto Jørn Håvard Ask
Fra toppvarden på fortoppen mot hovedtoppen
40 sekunder sol ved toppvarden
Foto Jørn Håvard Ask
Panorama østover. Fra venstre - Middagstinden og langt bak er Store Trolltind og Trollveggen. Finnan rager høyest til høyre.