Øytopper - Vega (30.06.2012)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Fergekaia (2m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Søla (432m) 30.06.2012
Ørntuva (101m) 30.06.2012

Nordland
30.6.2012

1. Tok fergen fra Horn over fjorden til Igerøya. Fortsatte 2.8 km til sti-start i Bødalen. Fulgte først traktorveien, deretter stien opp til Ørntuva (102). Toppen blir også kalt Bøfjellet. Best utsikt mot Trollvasstinden og Gullsvågfjellet.

2. I båthavna leide vi båt med 40 hk. Det ble full fart etter skipsleia rundt Igerøya til brygga på nordsiden av Søla. Båtturen tok ca 40 min en vei. Her traff vi et par som anbefalte greieste rute. Tok sikte på den laveste renna lengst nord på øya. Forserte stor steinur før vi kunne ta fatt på neste stigning. Gikk til høyre i renna som kan være utsatt for steinsprang. Videre innover dalen og opp ryggen til Sølatoppen (432). Trimkasse på toppen. Fin utsikt mot Trollvasstinden og Gullsvågfjellet. Lyn, torden og en kraftig haglskur gjorde returen ganske så glatt og kjølig. Dryppende våte ble det en halvtimes tørke hos hyttefolket. Returnerte til Igerøya i oppholdsvær.

Igerøya

Skrev oss inn på Ørntuva
Leide båt på Igerøya

Søla

Søla sett fra Trollvasstinden
Opp gressrenna
Høyeste punkt på øya Søla
Real turmat etter vellykket øyhopping