Vardeåsen - igjen (28.06.2012)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Vardeåsen (235m) 28.06.2012

Hadde ikke trodd jeg skulle hit igjen. Tok toppen på et Østfoldraid for noen år siden. Synes vel at en "ny" topp 100 m unna er så godt som godkjent. Men da andre i nær familie er av annen oppfatning syntes jeg at jeg måtte oppom når jeg passerte i nærheten allikevel.

Parkerte pent i utkanten av snuplassen (litt ulovlig) før Skansehytta. Gikk opp til hytta og rundet på venstre side. Hold deretter til høyre og ikke ta ned stien med tre fargete rundløyper. Hvis man ikke skal opp i tårnet kan man runde på høyre side av tårntoppen på stier, og ta seg rett til det høyeste toppunktet. Utsikten fra tårnet var uten tvil bedre. Fin utsikt fra tårnet, men det er underlig med utsikter, de blir bedre dersom man kan gjenkjenne det man ser. Her er det mye skog og jordbruksland med få holdepunkter. Kan skimte Solbergfoss kraftverk, ellers må jeg vel innrømme at jeg ikke er kjent nok.

Et lite biltips: Dersom man kommer fra Askim, så er det best vei å ikke ta av på første mulighet, men vente til store Mørkved og ta inn på fv 743, senere fv 742. Det er grusdekke på første vei.

Tilbake samme vei, totalt 25 minutter.

GPS'en brukte lang tid på å finne hvor jeg var. Ble sist brukt i Kina i forrige uke! En liten avstikker bortom den fine utedoen på Skansehytta måtte til på tilbaketuren. Magen er ikke helt i hundre etter Kinaturen.... Sporet ender ved bilen.