Tur i Brimiland: Nordre Koppe, Gråvåhøe og Liaberget (07.09.2020)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Brimi Fjellstugu (895m)
Endpoint Brimi Fjellstugu (895m)
Ascents Nordre Koppe (1,563m) 07.09.2020 11:19
Gråvåhøe (1,765m) 07.09.2020 12:28
Liaberget (1,720m) 07.09.2020 14:38

Jeg våknet til en helt fantastisk morgen. Det var bare vært en kjølig natt med måneskinn og det var rim i lyngen utenfor bilen :-)

Jeg prøvde å ikke somle altfor mye siden jeg visste det kunne komme nedbør utover ettermiddagen. Startet å gå fra Brimi Fjellstugu og fulgte merket sti et godt stykke oppover i retning Søre Koppe. Jeg skrådde etterhvert av fra stien og gikk i lettgått terreng videre mot Nordre Koppe. Her tok jeg meg en god stopp i sola og tid til en liten energipåfyll. Fortsatte så ned i Nordre Koppflyi, utrolig flott terreng og en fryd å gå i. Greit opp ura mot Gråvåhøe. Her var kasse og turbok.

Jeg hadde planlagt å ta med meg Liaberget om været var greit, hvilket det fortsatt var og da var det bare å stålsette seg på noen km trasking i slakt terreng, ganske så lettgått mot Toppen. Jeg stoppet flere ganger og sjekket kursen og brukte mye tid på dette. GPS er ikke det beste å navigere etter alltid, iallfall ikke den jeg hadde med. Med litt avstand til toppene, var jeg flere ganger usikker på hvilken avrundet "høe" jeg skulle sikte meg inn på. Jeg var godt i gang med en perfekt kurs, trodde jeg, da jeg oppdaget at jeg var på vei opp mot Saukampen :-) derfor en liten runde på flata før jeg fikk rett kurs og kunne begi meg opp på siste topp for dagen ;-)

Kjempeflott skue i retning Kvitingskjølen og bakover mot Glittertinden med flere. Her kjente jeg dagens første nedbør i form av hagl og snø, men tok meg tida til en god siste matøkt før jeg begynte på returen. Jeg var spent på hvordan det ville bli å krysse over Ilva, og det ble en runde før jeg fant en grei plass å krysse, rimelig bratte skrenter i nedre del.. Det var deilig å komme innpå stien igjen og deretter lett ned igjen til bilen. En herlig rundtur i fantastisk fint terreng !!!

Hyggelig møte med disse glade kyrne utenfor Brimi Fjellstugu, her må det være fint å være ku!
Ryggen mot Søre Koppe
Søre Koppe
Mot Nordre Koppe
Fra Nordre Koppe mot Tesse
Fra Nordre Koppe mot neste mål, Gråvåhøe
Utsikt fra Gråvåhøe
Litt dryg etappe forbi Grjothovden i retning Liaberget
Deilig avslutning med Liaberget, snø i lufta og bare å komme seg nedover igjen :-) Ser mot Glittertinden m.m
Passering over Ilva
Tilbakeblikk mot Saukampen og Liabergetbsom ligger bakom
Nyter min egne kulinariske ganske rimelige middag, mens middagsgjester på Brimi Fjellstugu får god oppvartning.... :-) Det får bli en annen gang! Jeg fikk koble på straum, fornøyd med det ;-)