Padletur Kaupanger - Gudvangen (01.08.2020)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Stigen gard (360m) 01.08.2020
Tingastad (15m) 01.08.2020
Undredal stavkyrkje (20m) 01.08.2020

Flott uke med kajakk i Sognefjorden/Nærøyfjorden. Planen var å padle fra Kaupanger til Frønningen første dag og deretter gå på Bleia dagen etter. Vi kom oss ikke lengre en til Tingastad første dagen da det begynte å blåse skikkelig inn fjorden og flere hadde utfordringer nok med fremdrift. Etter å ha sett an forholdene over fjorden en time og det ikke bedret seg ble det teltleir her. Det gjorde ikke så mye at vi ble forsinket, da tåka og regnet hang langt ned i fjellsidene så det var ikke aktuelt med noen topptur på Bleia dagen etter. I stedet ble det kulturhistorisk vandring i området med tur opp Sagebakkene til øvre platå før retur, omvisning i herskapsboligen på Frønningen, som er privathuset til Wilhelm Ruhmor. (I slekt med en av turlederne) Her ble det også smaking av lokal eplesider og deretter omvisning i atelieet til den kjente kunstneren Knut Ruhmor (Far til Wilhelm). Dag tre ble det padling til Breisnes og tur opp på Breisnesnosi. Fabelatig sti med rester etter løypestrenger oppover langs elva til Nordheimsdalen seter. Dagen etter padling til Stokko, og deretter besøk i Undredal før tur til Stigen. Dagen etter padling til Dyrdal og fjelltur til fjellene nord for Hjølmo hvor en flomstor handadalselvi hadde revet ned brua og vi måtte snu, leir tvers over fjorden for Bakka den dagen. Nest siste dag gikk vi Rimestigen opp til Breidskrednosi og ned til Dyrdal hvor vi ble hentet med båt. Siste dag kort padletur til Gudvangen hvor vi lastet kajakkene på ferja for retur til Kaupanger.