Folkevandring til Storen (29.08.2020)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 29.08.2020

Hjørundfjord Mountain-guide ved Jens og Svein holder seg stort sett i Hjørundfjorden, men hadde lenge snakket om at de ville ta seg en tur på Storen. Det samme hadde Tore gjort, en kompis av Svein. Hører med å ha Storen på lista til sånne fjellfolk. Jeg fikk æren av å være med som "kjentmann".

Kjørte til Krossbu etter jobb fredag, og slo opp lavvo der med vedovn og greier. Luksus. Avtalte start kl. 6, og håpte at det skulle være sent nok til å slippe å gå oppå andre grupper (det var det selvsagt ikke). Var ok værmelding, og nysnøen fra tidligere i uka hadde smeltet, så det lå an til mange på tur denne dagen. Fikk bange anelser da vi så trafikken på parkeringa ved Turtagrø, og kunne spotte minst 4 taulag oppover bakkene.

Var ved NTK-hytta etter ca 1t 10min, Så masse folk på breen, så vurderte å foreslå ryggen i stedet, men vi holdt oss til plan A. Breen var fin, gikk uten stegjern og øks. La igjen dette på bandet, og var klare til avmarsj derfra etter 2t 40min. I pausen ble vi passert av en fører fra Bre og Fjell som vi mistenkte hadde god beta på stien oppover, så vi la oss et par hundre meter bak han. Han dreide ganske tidlig til venstre over noen sva, viste seg å være et bra veivalg på det tørre føret. De fleste som gikk foran var ute i de litt løsere partiene lenger til høyre. Gikk fint opp til svaene, men der rapellen kommer ned tok jeg en vei litt langt til høyre. Så en kar med elvis-fot og svasko på topptau foran meg, men tenkte at det så helt greit ut å klyve opp. Det gikk fint, men kastet ned et tau til de andre.

Oppe på Hjørnet var det kork. To andre taulag på 3 og 4 pers med sinnrike tausystemer og standplasser. Og vi hørte snakk om minst 5 personer lenger fram mot hylla der trafikken kan spre seg litt. Vi satte oss i kø for å vente, da vi ikke hadde sett noen komme etter oss opp ura, og hadde forsåvidt god tid. Etter en stund kom det opp to-tre taulag med fører+2gjester, disse var lure nok til å bare korttaue gjestene sine forbi kaoset og over galleriene. Ble kanskje oppfattet som litt arrogant av enkelte å "snike i køen", men skjønner jammen godt at de gjorde det på denne måten, hvis alle skal gå i tempoet til det tregeste taulaget på fjellet blir det lange arbeidsdager for guidene.

Innså etterhvert at det bare var å sette i gang. Gikk usikra forbi standplassen til taulaget foran oss, og satte en standplass der hvor man ser over galleriene. Vi gikk i to taulag, der Tore som ledet det andre taulaget skulle bruke mine sikringer. Jeg smatt forbi en tett befolket standplass rett etter galleriene, og gikk opp til hylla under Heftyes. Her var det "bare" 5 andre. Vigdals sva og Tandbergs renne var "opptatt", og ett taulag var i ferd med å forlate standplass via Heftyes, så det ble den veien vi så oss ut. Jeg klatret opp og satte stand rett over renna, tre små kammer (grå, blå, gul). De andre måtte ha litt drahjelp men det gikk greit. Deilig å ha en standplass for seg selv. Gikk i tau til fortoppen og usikra opp til toppen. Etter skyer og tåke siden bandet fikk vi et lite glimt av blå himmel på toppen, god timing.

Firte de andre ned til fortoppen og satte oss i en halvtimes rappellkø. 60 m rapell, ny rapell over svaene. Det hadde nå begynt å snø såpass kraftig at det begynte å bli glatt, så var usikre på om veien vår opp var det lureste valget ned igjen. Endte med å følge taulaget foran oss, som gikk ganske langt til venstre. Kom oss greit ned, men dette var ikke beste vei. Nede på bandet igjen fikk vi endelig sol og finvær. Var ved bilen etter ca 12.5t.