Sæbyggjenuten, Bykle og Agder (29.08.2020)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 29.08.2020 12:25
Visits of other PBEs Strandstøylsdalsvatnet P-plass (775m) 29.08.2020 09:05

Missing title

Written by siroho 31.08.2020 09:47

Der var rute jeg har tenkt å gå. Fortsatt mye snø i fjellet, det overrasket. Ser ut som dere hadde en flott tur i følge bildene. Var det greit å finne stien opp lia?

Sv:

Written by Firing 06.09.2020 18:07

Hei! Var to fine snøfelt mellom ca 1280 og 1340 moh, litt tynne her og der, så greit å vite hva man gjør. Ellers ingen snø.

Stien opp gjennom skogen er fin å følge, med orange merking av og til. Der stien krysser bekken på ca 980 moh går merkinga og tydelig sti rett frem, mens stien på kartet går litt mot høyre. Vi fulgte merkinga og deretter ryggen opp. På nedover turen fulgte vi stien på kartet, men den er utydelig og vi mista den stadig vekk. Anbefaler oppoversporet vårt her.

På nedover turen fulgte vi stien over myra, som er mer en grasslette. Fint å gå, så nedoversporet vårt over myra er et godt valg.

Gratulerer med ny

Written by Stigun 30.08.2020 22:42

fylkestopp og fin tur! Dere hadde tydeligvis atskillig hyggeligere møter med sauer enn jeg hadde på min tur til Sæbyggjenuten for et knapt år siden!

Sv: Gratulerer med ny

Written by Firing 06.09.2020 17:09

Jo, takk, blei en fin tur dette, og i bra turvær! Huff ja, leste om den sørgelige sauetragedien. Ikke noe hyggelig å være vitne til sånt.

Tenkte forøvrig på deg nedover lia - tok en "Uncas" - plukka med meg en kvast og spiste blåbær rett fra buska, nam nam :-)